<-Text1->

در این وبلاگ چه چیزی کم است

تبادل لینک" > تبادل لینک
دستگاه ورزشی" >کیف لوازم آرایش

آمار مطالب

کل مطالب : 99
کل نظرات : 2

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 36
باردید دیروز : 12
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 48
بازدید سال : 504
بازدید کلی : 47389

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ورزشی- علمی- و آدرس rezatdk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد

پیشنهاد می شود برای راحتی کار آدرس لینگ زیر را برای تبادل در لینگ خود ثبت نماید . 

http://rezatdk.loxblog.com/







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 48
بازدید کل : 47389
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : mohammad reza
تاریخ : شنبه 23 اسفند 1393
نظرات

8016ed9541e9c8b74fdca054b09c40b1

در این صفحه از سایت شما کاربران عزیز با روش های افزایش قد و رشد خوب با روش های طبیعی آشنا میشوید.عوامل وراثتی ( ژنتیک ) – اصلاح نسل عوامل وراثتی:شامل ژن هایی که از پدر،مادر و اجدادمان به ارث میبریم.اگر خانواده و فامیل شما کوتاه قد هستند.کار سخت است؛ راه حل اصلاح نژاد است.

تغذیه مادر در دوران بارداری تغذیه مناسب در دوران کودکی و پس از آن شیر مادر به شرط آنکه خود مادر از تغذیه مناسب و رژیم غذایی مطلوب پیروی نماید. عامل اصلی رشد خوب در کودکان است میباید کودکان را از مصرف تنقلات و مواد زائد و میان وعده های با ارزش غذایی کم پرهیز داد تا وعده های غذایی اصلی را کامل و خوب میل کنند.ضمن اینکه مودکان کم تحرک مثلا بچه هایی که مدت زیادی جلوی کامپیوتر و تلوزیون می نشینند خوب غذا نمی خورند. پرهیز از تشنگی و گرسنگی شدید درمان گرسنگی های پنهان

ورزش داشتن فعالیت ورزشی و تحرک مناسب انجام تمرینات ورزشی خاص جهت افزایش قد کم تحرکی و یا عدم تحرک کافی باعث تغییر متابولیسم بدن می گردد ، همچنین تحریکات ترشح هورمونهای مطلوب را نیز با نقص مواجه کرده و مانع از حداکثر رشد میشود

 رعایت تدابیر خواب و بیداری خواب کافی باعث ترشح هورمون رشد میگردد ، پس سعی نمائید در طی شبانه روز از خواب کافی بهره ببرید در خواب متابولیسم شما هم از ریتم مناسب برخوردار می گردد و عضلات سریعتر خود را بازسازی ( ریکاوری ) نموده ، خستگی حاصل از فعالیت روزانه رفع میشود. همانطور که خواب کافی فواید بسیاری دارد ، بی خوابی نیز متابولیسم بدن را مختل نموده و مانع از رشد کافی میگردد. بهترین زمان خواب ساعات اولیه شب است این زمان اوج ترشح هورمون سوماتتروپین (هورمون رشد ) است . همچنین خوابی که از سر شب آغاز شود از نظر تاثیر حدود ۲ برابر خواب آخر شب است پس به موقع خوابیدن عامل بسیار مهمی است سحرخیزی و بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب هم عامل مهمی است و باعث سلامتی و تعادل مزاج است و قطعا در رشد خوب هم تاثیر بسزایی دارد

و اما قسمت جذاب این مقاله درمان های ساده و شگفت انگیز کوتاهی قد:

اصلاح نژاد: جزء علوم قدیم اسلامی ایرانی است. که با ازدواج های خاص افرادی با خصوصیت ها و مزاج های خاص میتوان نسلی با خصوصیات جسمی،روحی و ذهنی دلخواه ساخت. مثلا دارا بودن جثه بزرگ و پهلوانی یا نابغه ذهنی یا قد بلند و…. که نیاز به دانش در حوزه طب کل نگر و جامع ایرانی اسلامی دارد و از حوصله این بحث خارج است

غذاهای موثر برای سلامتی، رشد خوب و افزایش قد: غذاهایی که از کلسیم وفسفر برخوردارند،بهترین غذای استخوان به شمار می روند.و برای افزایش قد بسیار مهم اند برخی از این غذاها عبارتند از:کشک ،انواع کلم،پونه کوهی وچهار مغز؛یعنی مغزگردو،بادام، فندق وپسته،کنجدبا پوست به صورت خام،سبزیجات،میوه جات،و روغن زیتون که بهتر است با خرما میل شود. نور مستقیم آفتاب،مصرف کلسیم وفسفر،خوردن کله جوش که یک یک غذای سنتی است،خرما و شیره خرما بهترین غذا برای محافظت از استخوان هاست.البته نرمش و ورزش روزانه باعث بهره مندی کامل ، قوی شدن و استحکام استخوان و رشد خوب می شود.

مصرف روزانه غذاهای زیر را توصیه میکنم:

عسل – خرما – بادام – گردو – فندوق – پسته – کشک محلی -شیر گاو محلی با چربی طبیعی – روغن زیتون – روغن کنجد – روغن حیوانی از نور آفتاب در طول روز بهره مند شوید. (ساق پاها را برهنه کنید و چند دقیقه جلوی آفتاب بگیرید)

حرکات ورزشی خاص جهت افزایش : ورزشهای زیر تاثیرات بسیار خوبی بر روی قد دارند تکواندو: سیستم تمرینات تکواندو به گونه ایست که افرادی که در سنین پایین به این ورزش روی می آورند قدشان به مقدار قابل توجهی از آن چیزی که باید بلند تر میشود. تمرینات کششی انجام حرکات کششی مناسب به صورت روزانه باعث افزایش رشد قد و قوی شدن و استحکام استخوانها میشود میشود. تحقیقات نشان داده تمرینات رشته یوگا تاثیرات بسیار خوبی بر روند رشد قد دارد -

حجامت: انجام عمل بهداشتی – درمانی حجامت مقدس که در دین مبین اسلام نیز تاکید فراوانی بر آن شده است موجب افزایش قد افراد در حال رشد تا ۱۰ سانتیمتر میشود البته حجامت باید در سنین قبل از ۱۶ سالگی (جهت افزایش قد) انجام شود نکته مهم این که حجامت باید زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام شود یا این که حداقل حجام به اصول پایه طب سنتی از جمله طبایع و مزاج شناسی مسلط باشد. دکتر محمد عزیز خانی که در زمینه حجامت تحقیقات فراوانی انجام داده. و در مدت ۱۰ سال با حجامت بیش از ۸ هزار کودک و نوجوان، تجربیات ارزشمندی را کسب کرده است میگوید: حکما معتقدند تا ۲۵ سالگی ظرفیت قد کشیدن در انسان باقی است. حتی اگر هورمون های رشد دیگر ترشح نشوند.این را ما به وضوح دیده ایم که حتی خانم ۲۴ ساله بعد از یک سلسله عملیات که محور آن حجامت بوده قد کشیده است.

  روانشناسی رنگ ها و لباس پوشیدن برای قد بلند تر! از آنجاییکه کمتر راه بدون عوارضی برای بلند قد شدن افراد بزرگسال وجود ندارد هر چند رشد قد تا ۳۵ سالگی هم مشاهده شده لذا توصیه های کاربردی زیر جهت قد بلند به نظر رسیدن ارائه میشود ۱٫از کفش های اسپورت که کفی کلفت حدود ۴ یا ۵ سانتیمتر دارند استفاده کنید این روش جواب خود را پس داده !متعجب خواهید شد البته توجه داشته باشید که کفش های پاشنه بلند به ستون فقرات شما آسیب میزند، دقت کنید که کفش استاندارد با کفی کلفت. ۲٫ لباسهاي بالا تنه و پايين تنه با رنگهاي متفاوت شما را بلند قد تر ميکند. ۳٫ لباس های اندازه بپوشید ۴٫ شلوار را در ناحیه کمر بالاتر بیاورید ۵٫ لباس با طرح راه راه عمودي بپوشي

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 108
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : شنبه 23 اسفند 1393
نظرات

 

دندان درآوردن کودک یکی از چالش برانگیزترین زمان ها برای مادر و کودک است. در این مقاله به معرفی راهکارهایی که شاید کمتر در مورد آنها شنیده باشید، می پردازیم تا با استفاده از ابزارهای طبیعی که در خانه یا فریزر دارید به کودک در حال دندان درآوردن کمک کنید.

ba2927

  لطفا به خاطر داشته باشید که بسیاری از این راهکارها شامل اجازه دادن به کودک برای جویدن چیزی در دهانش است. بنابراین احتیاط کنید و از دادن چیزهایی که ممکن است خطر خفگی داشته باشد بپرهیزید و هرگز بدون وجود مراقب در کنار کودک از این راهکارها استفاده نکنید. این توصیه ها کاملا جنبه اطلاعاتی داشته و توصیه های پزشکی نیستند.

این ایده ها می توانند با استفاده از وسایلی که در گوشه و کنار خانه دارید، عملی شوند :

نان بیگل یخ زده: همیشه برای مواقع ضروری و فوری مقداری نان بیگل یخ زده در فریز داشته باشید.  (بیگل نوعی نان دوناتی شکل است که خمیر آن را به شکل حلقه درست کرده و پیش از پختنش آن را برای مدت کوتاهی در آب می‌جوشانند. در نتیجهٔ این کار نانی به‌دست می‌آید که مغزی متراکم، خمیری و جویدنی دارد و پوستهٔ آن قهوه‌ای‌رنگ و گاهی اوقات ترد است.)  بافت نان بیگل بسیار منحصر به فرد است و سردی آن هم بسیار برای لثه های کودک آرامش بخش است.

ba2927-1

وافل یخ زده: بافت وافل مشابه بافت بیگل است اما طعم شیرین آن برای کودک بسیار خوشایند است.

ba2927-2

 حوله لطیف و بابونه: یک حوله نرم و لطیف کوچک را با چای بابون مرطوب کنید و آن را در فریزر قرار دهید تا سفت شود. بابونه به آرام شدت لثه ها کمک می کند و علاوه بر آن بافت حوله و سردی آن به کرخت شدن لثه ها و بهتر شدن آنها کمک می کند.

ba2927-3

 یخ خرد شده و حوله: کمی یخ را خرد کنید و آنها را داخل یک حوله لطیف قرار دهید و طوری آن را گره بزنید که یخها از آن خارج نشوند. کودک می تواند انتهای گره را با دست بگیرد و انتهای دیگر حوله را که یخ ها داخل آن قرار دارند در دهانش بجود.

ba2927-8

میوه در پستانک غذاخوری: پستانک غذاخوری را با توت فرنگی یا سایر میوه های یخ زده پر کنید و به کودک اجازه بدهید آن را بجود. این راهکار بسیار نتیجه بخش است زیرا میوه یخ زده طعم بسیار خوشایندی دارد و کودک مجبور نیست یک وسیله سرد را در دستانش نگه دارد.

ba2927-4

 هویج تازه: دقت داشته باشید که هویج نباید یخ زده باشد. حتما از هویج کامل استفاده کنید تا کودک نتواند آن را گاز بزند و در گلویش بپرد. بهتر است از هویج های بزرگ وبسیار سرد استفاده کنید.

ba2927-5

 قاشق سرد: یک قاشق کوچک را برای مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید و بعد آن را به کودک بدهید تا در دهانش بکند.

ba2927-6

 سیب سرد: جویدن سیب سرد و لیز خوردن آن روی لثه ها احساس خوبی به کودک می دهد و یک راهکار خوشمزه است!

ba2927-7

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 80
موضوعات مرتبط: علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : شنبه 23 اسفند 1393
نظرات

144461_60681_232

نكات عمده در برنامه‌هاي لازم و طرح‌ريزي شده از جانب پزشك، در مراحل اوليه عبارتند از: تعيين زمان پياده‌روي در بخش (پس از عمل جراحي)، زمان استحمام، زمان ترخيص از بيمارستان، تاريخ مجاز ازسرگيري فعاليت‌هاي جنسي، زمان ازسرگيري كار و فعاليت، تعيين مشاغل نامطلوب و ممنوع، مشاوره جهت نحوه‌ي انجام مسافرت‌هاي احتمالي، سرگرمي‌ها و تفريحات سالم و بالاخره برنامه‌ريزي شروع فعاليت‌هاي ورزشي ملايم تا متوسط و تعيين انواع مجاز و غيرمجاز ورزش. ورزش كمك موثري است براي ايجاد و حفظ تعادل عصبي رضايتبخش كه همه و به‌ويژه بيماران بدان نياز دارند در بسياري از موارد، ورزش در حكم آرام‌بخشي است كه كمتر دارويي به پاي آن مي‌رسد.

در ماه‌ها و سال‌هاي پس از سكته‌ي قلبي، ورزش موجب بازگشت اعتماد به نفس مي‌شود، بيمار شفا يافته به ياري ورزش، حس اعتماد به نفس خود را باز مي‌يابد. در واقع بيمار با ورزش به خود و ديگران ثابت مي‌كند كه هنوز توانايي انجام كارهاي خود را دارد. در حقيقت مساله مهم اين است كه فرد در حال نقاهت يا شفا يافته، يك بيمار يا يك موجود ناتوان به نظر نرسد.

نكات كليدي ورزش در بيماران قلبي

از توجه به پنج اصل اساسي زير نبايد غفلت كرد:

۱– بيمار پس از ابتلاي به سكته‌ي قلبي مي‌تواند ورزش‌هايي را كه قبلا انجام مي‌داده است از سر بگيرد. مثلا، اگر شما قبل از سكته به طور منظم به ورزش دوچرخه‌سواري مي‌پرداخته‌ايد، پس از شفا يافتن هم با رعايت بعضي شرايط مي‌توانيد اين ورزش را ادامه دهيد. در عوض به هيچ‌وجه منطقي نيست كه به مرد ۶۰ ساله‌اي كه پيش از سكته هيچ‌گونه آشنايي با دوچرخه‌سواري نداشته اجازه دهيم به اين كار بپردازد.

۲ – براي يك بيمار آنچه هم است روش انجام دادن فعاليت‌هاي ورزشي است و نوع ورزش اهميت چنداني ندارد. به همين علت است كه بايد هر نوع فعاليت ورزشي رقابتي را بدون استثناء ممنوع شمرد. چرا؟ براي اينكه ورزشكار رها يافته از سكته، در هر لحظه بايد بر خود مسلط باشد و تحت تاثير رفتار حريف قرار نگيرد تا بتواند در هر لحظه كه بخواهد، متوقف شود يا فعاليت خود را كاهش دهد.

۳ – هرگز بلافاصله پس از صرف غذا ورزش نكنيد. يك استراحت دو ساعته نه فقط مطلوب بلكه ضروري است.

۴– بايد از فعاليت‌هاي ورزشي در گرما يا سرماي شديد (به ويژه در فضاي آزاد و سرد) پرهيز كرد.رعايت نظم، ترتيب و اعتدال در فعاليت‌هاي ورزشي، رسيدن به نوعي انضباط را در پي خواهد داشت كه مسلما در زمينه‌هاي ديگر زندگي روزانه نيز آثار مفيدي بر جاي خواهد گذاشت. پس بسيار مهم و حتي حياتي است كه اعتدال را رعايت كرده و هرگز تا مرحله‌ي خستگي، نفس نفس زدن و درد پيش نرويد. حتي لازم است كه خيلي پيش از اين مرحله دست از فعاليت بكشيد. پس از درك، پذيرش و رعايت اين اصول است كه مي‌توانيد به انتخاب ورزش مورد نظر خود بپردازيد.

انواع ورزش‌ها براي بيماران قلبي

انواع ورزش براي بيماران داراي سكته‌ي قلبي به سه گروه عمده تقسيم مي‌شود:۱ – ورزش‌هاي مطلوب ۲- ورزش‌هاي مشروط ۳- ورزش‌هاي ممنوع

ورزش‌هاي مطلوب

پياده‌روي: پياده‌روي، نه فقط مطلوب است بلكه توصيه هم مي‌شود.پياده‌روي يكي از بهترين ورزش‌ها در هواي آزاد است كه مي‌توانيد آهنگ و مدت آن را بر حسب وضع و حال خود انتخاب كنيد. پياده‌روي را مي‌توان در تمام فصول سال ادامه داد. مكان پياده‌روي بهتر است در زمين‌هاي ناهموار نباشد، پياده‌روي را نبايد با كوهنوردي اشتباه كرد. همچنين از پياده‌روي در هواي بسيار سرد و بسيار گرم و يا در جهت مخالف باد بايد اجتناب ورزيد. سرانجام فراموش نكنيد كه در محاسبات خود فاصله‌ها را در دو ضرب كنيد، چون همانطور كه مي‌دانيد بايد به فكر برگشتن هم باشيد.

ژيمناستيك: حركات روي بارفيكس و حلقه را بايد كنار بگذاريد. اما حركت‌هاي موزون و نرمش‌هاي ملايم اين ورزش نه فقط مجاز بلكه بسيار هم مطلوب شمرده مي‌شود. سعي كنيد اين حركت‌ها را طي دوره‌هاي زماني كوتاه‌مدت و در صورت امكان صبح‌ها انجام دهيد و از تلاش‌هاي سنگين و درازمدت بپرهيزيد.

شنا: ورزش مناسبي است، مشروط به آنكه از زياده‌روي اجتناب كنيد. شيرجه رفتن از ارتفاع زياد يا ۸۰۰ متر شناي كرال در آب بسيار سرد، چيزي نيست كه مناسب حال يك فرد رها يافته از سكته‌ي قلبي باشد. هر چند حتي قبل از سكته هم، چنين زياده‌روي‌هايي مناسب نيست. بهتر است در فصل مناسب، در آب مناسب و به اندازه و با آهنگ مناسب شنا كنيد، به‌تدريج وارد آب شويد تا دچار «گرفتگي» ماهيچه‌ها نشويد. حتي‌المقدور شناي قورباغه را به شناي كرال ترجيح دهيد. هر چند دقيقه يك بار بدون خجالت اندكي كنار استخر استراحت كنيد و از شناي انفرادي درازمدت و دور از ساحل نيز خودداري كنيد. شنا در آب رودخانه و درياچه‌هاي كوهستاني نيز توصيه نمي‌شود، زيرا آب معمولا بسيار سرد است. توجه داشته باشيد كه بلافاصله پس از صرف غذا به شنا مبادرت نكنيد و بگذاريد حداقل ۲ ساعت از صرف غذا بگذرد.

دوچرخه‌سوار: ورزشي است كه لزوما بايد با چند احتياط همراه باشد: اين ورزش را جز در زمين‌هاي هموار انجام ندهيد، به گشت و گذارهاي دور و دراز نرويد، در سرما و گرماي شديد ركاب نزنيد.اسب‌سواري: اين ورزش براي مبتلايان به سكته قلبي مناسب است. هر چند امكانات آن براي همه فراهم نيست. لازم به ذكر است كه پذيرش داوطلبان در باشگاه، منوط به موافقت پزشك متخصص قلب است.

پينگ‌پونگ: اين ورزش به شرط آنكه زياد به درازا نكشد، ممنوع نيست.

ورزش‌هاي مشروط

اسكي: اسكي را مي‌توان پس از گذشت ۲ سال از سكته، براي كساني كه قبلا به طور منظم به اين ورزش مي‌پرداخته‌اند، مجاز شمرد. اما توجه داشته باشيد كه در اين ورزش، علاوه بر خستگي ناشي از خود ورزش اسكي، خستگي‌هاي ديگري هم كه از محيط خاص اين ورزش ناشي مي‌شود بر اسكي‌بازان فشار مي‌آورد. ارتفاع، سرمازدگي در پيست از جمله دشواري‌هاي خاص ورزش اسكي هستند. بايد از اسكي در ارتفاعات بالا و در شيب‌هاي تند و با سرعت‌هاي زياد و جهش‌هاي چشمگير كلا پرهيز كرد.

ورزش‌هاي ممنوع

اين گونه ورزش‌ها كم نيستند، ولي ممنوعيت آنها چنان آشكار است كه نيازي به هيچ‌گونه توضيح يا توجيه ندارد. برخي از مسابقات ورزش‌هاي مطلقا ممنوع عبارتند از: مسابقات دووميداني، بسكتبال، بولينگ، بوكس، شكار، تمام مسابقه‌ها، شمشيربازي، كشتي، فوتبال، شيرجه، اسكي در ارتفاعات بالا و پيست‌هاي ناهموار، تنيس، واليبال، جودو، كاراته و مانند اينها.چنانكه ملاحظه مي‌فرماييد تمام ورزش‌هاي ممنوع خسته‌كننده‌اند و حتي شخص سالم را هم به نفس نفس مي‌اندازند.فرد بيمار، با ورزش مي‌تواند علاوه بر آنكه وضعيت روحي خود را بهبود بخشد، شرايط روحي و رواني مناسبي نيز در مقابل بيماري پيدا نمايد. به شرط آنكه در انتخاب نوع و نحوه ورزش كردن خود دقت لازم را بنمايد.

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 79
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : شنبه 23 اسفند 1393
نظرات

1-300x200

راههای کاهش چربی شکم کدام است؟

مصرف کالری بالا و کاهش فعالیت بدنی سبب چاقی و افزایش چربی شکمی می شود از طرفی با افزایش سن در اثر پیری توده عضلانی کاهش یافته و مصرف کالری بالا سبب افزایش چربی شکمی می شود زنان نیز با افزایش سن سطح هورمون استروژن در آنها کاهش یافته و چربی در بدن آنها توزیع می شود مشکل چربی شکم این است که فقط به لایه اضافی در زیر پوست محدود نمی شود و شامل چربی احشایی نهفته درون شکم و تجمع اطراف ارگان های داخلی هم می شود و چربی احشایی سبب مشکلات سلامتی و به مراتب خطرناک تر از چربی زیر پوست است.

به نظر می رسد چربی شکم مخصوصاً برای قلب بد است. مطالعات نشان می دهد که چربی شکم با ( نارسایی قلبی، تصلب شرایین و سایر مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان، زوال عقل، بیماری آلزایمر، دیابت، سرطان روده بزرگ، سندرم متابولیک، فشار خون بالا و سایر مشکلات بهداشتی در ارتباط است.

,

هر چه دور کمر بزرگتر باشد طول عمر کمتر است
محققان هشدار می دهند که داشتن یک شکم بزرگ به معنای مشکل بزرگ برای سلامت شما می باشد.
آنها اطلاعات را از ۱۱ مطالعه که شامل بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان بود بدست آوردند و متوجه شدند که افراد با دور کمر زیاد در معرض خطر مرگ در اثر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و سرطان در سن جوانی بودند.

مردان مبتلا به دور کمر از ۱۰۷/۵ سانتی متر یا بیشتر با احتمال ۵۰ درصد خطر مرگ و میر بیشتر نسبت به افراد با دور کمر کمتر از ۸۷/۵ سانتی متر بود که سبب ۳ سال زندگی کمتر بعد از سن ۴۰ سالگی در مردان می شود.
زنان مبتلا به دور کمر ۹۲/۵ سانتی متر یا بیشتر با احتمال ۸۰ درصد خطر مرگ و میر بیشتر نسبت به افراد با دور کمر از ۶۷/۵ سانتی متر اینچ یا کمتر بود، که سبب پنج سال زندگی کمتر بعد از سن ۴۰ سالگی در زنان می شود.

بر اساس این مطالعه، به گفته پژوهشگران برای هر ۵ سانتی متر افزایش دور کمر، خطر مرگ با افزایش ۷ درصد در مردان و ۹ درصد در زنان همراه است.
ارتباط میان یک شکم بزرگ و افزایش خطر مرگ حتی در میان افرادی که شاخص توده بدن ( BMI ) در محدوده سالم است نیز دیده می شود، محققان دریافتند BMI برآورد چربی بدن بر اساس قد و وزن است.BMI یک اندازه گیری کامل نیست Cerhan گفت هدف اصلی باید جلوگیری از BMI بالا و دور کمر زیاد باشد برای آن دسته از بیماران که دارای دور کمر بزرگ هستند کاهش چند اینچ از طریق ورزش و رژیم غذایی می تواند مزایای مهم برای سلامت داشته باشد.

غذاهایی که برای چربی شکم بد است
چربی شکم برای شما نسبت به چربی جاهای دیگر در بدن شما بدتر است. تجمع بیش از حد چربی شکم خطرناک تر از تجمع چربی در اطراف باسن و ران شما است چربی شکم با مشکلات بسیار جدی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ در ارتباط است ژن های شما می توانند به اضافه وزن شما کمک کند تا شما این چربی اضافی را حمل کنید اما انتخاب شیوه زندگی ضعیف به احتمال زیاد سبب بدتر شدن این موضوع می شود.

خوردن غذاهای با چربی بالا مفید نیست و کالری اضافی از هر نوع می تواند دور کمر را افزایش دهد و به چربی شکم کمک کند. ژنتیک، رژیم غذایی، سن و شیوه زندگی می تواند همه در افزایش چربی شکم نقش داشته باشند تغییر عادات غذایی، کاهش چربی های اشباع، افزایش مقدار میوه ها و سبزیجات و کنترل وزن می تواند به شما در مبارزه با چربی شکم کمک کند.

کالری بیش از حد از الکل، نوشیدنی های شیرین و یا بخش های بزرگ از مواد غذایی می توانید چربی شکم را افزایش دهد. به نظر می رسد الکل یک ارتباط خاص با افزایش دور کمر دارد.
محققان دانشگاه ویک فارست گزارش دادند که چربی های ترانس، که توسط روغن نیمه هیدروژنه ایجاد شده سبب افزایش مقدار چربی در اطراف شکم و توزیع مجدد بافت چربی از سایر نقاط بدن به شکم می شود چربی های ترانس در غذاهایی مانند مارگارین، شیرینی، کلوچه و بیسکویت و غذاهای سرخ شده وجود دارد.

چای سبز در ترکیب با ورزش می تواند به شما در از دست دادن وزن کمک کند محققان می گویند موادی در چای سبز شناخته شده است که سبب تحریک بدن برای سوزاندن کالری و افزایش از دست دادن چربی شکم می شود یک رژیم غذایی کم چرب سرشار از زغال اخته، سبب کاهش چربی شکم می شود. سویا نیز در کاهش چربی شکم موثر است.

بسیاری از گزینه های فست فود به طور معمول با چربی بالا و غذاهای با کالری متراکم هستند که خوردن مقدار زیادی از آنها سبب کالری بیش از حد، افزایش وزن و افزایش چربی شکم می شود.
نوشابه و دیگر نوشیدنی های شکر شیرین شده در رژیم غذایی سبب دریافت کالری اضافه شده و سبب افزایش چربی شکم می شود.

غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده می تواند به افزایش وزن کمک کنند و با از دست دادن وزن تداخل ایجاد می کند یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده و سرشار از غلات کامل می تواند چربی اضافی را از کمر کاهش دهد.

ماکارونی، و دانه های ذرت از غلات تصفیه شده هستند.
غلات سبوس دار بهتر از غلات تصفیه شده هستند چرا که آنها سرشار از فیبر و دیگر مواد با هضم طولانی که سبب ارضاء گرسنگی و به پایین آوردن قند خون و کاهش چربی کمک می کند.
به طور کلی در مردان ذخیره چربی در ناحیه شکم بیشتر از زنان است به خاطر تفاوت هورمون های جنسی قبل از سن ۴۰ سالگی، زنان بیشتر چربی خود را در ران و باسن ذخیره دارند. بعد از ۴۰ سالگی به علت کاهش سطح استروژن چربی بدن در شکم توزیع می شود.

بهترین راه برای کاهش اندازه دور کمر از طریق غذا خوردن سالم و ورزش منظم است.

بهترین راه کاهش چربی شکم
انجام دراز و نشست، و یا دیگر ورزش های شکمی سبب تقویت ماهیچه های درونی می شود و به شما در از دست دادن چربی کمک می کند اما آنها به طور خاص برای چربی شکم کار نمی کند به عبارت دیگر، ورزش نقطه ای چربی شکم را کاهش نمی دهد تنها راه برای از دست دادن چربی شکم و یا هر نوع چربی دیگر از طریق رژیم غذایی و ورزش های هوازی ( مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و تنیس ) است.

بیشترین شواهد علمی نشان می دهد که یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده سرشار از ( میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، لوبیا، آجیل، دانه ها، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، مرغ و بوقلمون ) دارای تمام مواد مغذی است و برای کاهش وزن ترکیب این رژیم غذایی با ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته توصیه می شود.

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 62
موضوعات مرتبط: علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات
 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

  

 

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات


روش‌هاي زير در برخورد اوليه با آسيب‌هاي حاد اسکلتي‌عضلاني بکار مي‌روند. آشنايي با آنها براي ورزشکار، مربي، پزشک تيم و هر فرد ديگري که مسئول درمان و برخورد ابتدايي با آسيب باشد لازم است. اصول برخورد با آسيب‌ها را در اصطلاح PRICE خلاصه نموده‌اند كه به شرح زير مي‌باشد:

1)      Protect محافظت و پيشگيري از آسيب بيشتر. مانند استفاده از بانداژ براي پيچ‌خوردگي مچ پا.

2)      Reset استراحت. که بسته به نوع آسيب، از استراحت مطلق آن تا استراحت نسبي را شامل مي‌شود.

3)      Ice سرمادرماني، در دو روز اول آسيب‌ديدگي، جهت كنترل علائم

4)      Compress كمپرس و گرمادرماني، در روزهاي بعد جهت تسريع در بهبود

5)      Elevate بالا نگه‌داشتن عضو نسبت به سطح قلب جهت تسهيل تخليه وريدي از ناحيه مربوطه

برخورد با مصدوميت شديد

1)      در ابتدا به مجاري هوايي مصدوم توجه كرده و هرگونه انسداد يا مانعي را برطرف مي‌کنيم. بايد مراقب آسيب ستون‌فقرات و گردن نيز بود.

2)      در مرحله بعد به نحوه تنفس مصدوم دقت مي‌شود. مي‌توان از تنفس مصنوعي و اکسيژن کمکي استفاده کرد تا تنفس منظم برقرار شود.

3)      سپس نوبت بررسي نبض فرد است. نبض شريان کاروتيد از لحاظ کيفيت، تعداد و ريتم لمس خواهد شد. در صورت فقدان اين نبض يا نبض راديال بايد عمليات احياء قلبي عروقي آغاز گردد.

4)      مرحله ارزيابي به معني مشاهده اندام‌ها و ساير قسمت‌هاي بدن است تا از وجود هرگونه خونريزي، شکستگي يا خون‌مردگي آگاه شويم. سطح هوشياري، اندازه و واکنش مردمک‌ها به نور، حرکات چشم و پاسخ‌هاي حرکتي مصدوم، كنترل مي‌شود.

5)      مصدوم را سريعاً به نزديك‌ترين مركز درماني انتقال دهيد. به‌خاطر داشته باشيد كه شما يك ورزشكار يا مربي هستيد، نه يك پزشك! بنابراين مهارت و شانس خود را امتحان نكنيد. اگر به ميزان آسيب‌ديدگي مصدوم مشكوك هستيد، به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 74
موضوعات مرتبط: علمی , آسیب دیدگی ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

اکثر آسیب دیدگی های ورزشی به خاطر گرم نکردن صحیح و انجام حرکات کششی به طریقی نادرست قبل از ورزش کردن است. بالا بردن ناگهانی شدت ورزش هم می تواند به شما صدمه بزند

کشیدگی عضلات و ماهیچه ها
گرم نکردن صحیح بدن، خستگی، عدم انعطاف پذیری و ناتوانی و ضعف، همه از عوامل کشیده شدن ماهیچه در ورزشکاران می باشد. معمول ترین ماهیچه هایی که کشیده می شوند، عضلات پشت ران (در ورزشهایی همراه با دویدن است مثل دومیدانی، بسکتبال) و ماهیچه ساق پا (در تنیس بازان) می باشد. البته ماهیچه های دیگری نیز باتوجه به ورزش مورد نظر درصدد کشیدگی هستند.

پیشگیری و درمان: بهترین راه جلوگیری از بروز چنین عارضه، انجام حرکات کششی صحیح قبل و پس از ورزش کردن و اجتناب از ورزش هنگام خستگی و ضعف است. RICE و دارو های ضد-تورمی مثل سایر آسیب ها، بهترین درمان برای این عارضه می باشد. خوب است که کمی هم به آرامی عضلات را کشش دهید. وقتی عارضه شروع به بهبودی کرد می توانید دوباره ورزش را شروع کنید، اما هر از چند گاهی در میان ورزش مکث کرده و ماهیچه هایتان را بکشید تا به طور کامل بهبود یابید.

 آسیب های آرنج در ورزش تنیس و گلف تعجب آور است که این آسیب %7 کل آسیب های ورزشی را تشکیل می دهد. در این آسیب ورزشی، تاندون های آرنج به خاطر ضربات مکرر بَک هند در تنیس آسیب دیده و باعث ایجاد درد در قسمت داخلی آرنج می شود.، البته گاهاً ممکن است قسمت خارجی هم صدمه ببیند.

پیشگیری و درمان:  بهترین راه جلوگیری از بروز این آسیب، انجام تمرینات تقویتی ساعد و بازو است. همچنین اصلاح کردن طریقه ی ضربه زدن با راکت و استفاده از آرنج بند می تواند کمک کننده باشد. برای درمان این عارضه  RICE و داروهای ضد-تورم مناسب است، اما در بعضی موقعیت ها فیزیوتراپی و ترک ورزش به مدت زیاد ضروری است.

آسیب دیدگی شانه :۲۰در صد آسیب ديدگی های ورزشی مربوط به شانه است که شامل دررفتگی، رگ به رگ شدن و ضرب دیدگی می شود. این آسیب دیدگی در ورزشهایی مثل تنیس، شنا، وزنه برداری، بیسبال  و والیبال بیشتر اتفاق می افتد. علائم ای عارضه، بروز درد، کوفتگی عضلانی و احساس ضعف و ناتوانی در شانه می باشد.

پیشگیری و درمان:  برای پیشگیری از وقوع این عارضه که بیشتر زمانی اتفاق میافتد که مدتی از شانه خود استفاده  نکرده باشید. مثل دوران تعطیلات لیگ، بهتر است قبل از شروع ورزش عضلات آن را با وزنه زدن تقویت کنید. بهترین راه های درمانی برای این عارضه نیز RICE و داروهای ضد-تورمی است.

 

آسیب دیدگی زانو در دونده ها آسیب دیدگی زانو %55 آسیب دیدگی های ورزشی را تشکیل می دهد و تقریباً ¼ این مشکلات توسط پزشک جراح ارتوپد برطرف می شود. البته دونده ها تنها قربانیان این آسیب ورزشی نیستند. دوچرخه سواران، شناگران، افرادی که ایروبیک استپ کار میکنند، و آنها که فوتبال و بسکتبال و والیبال بازی می کنند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند. در این عارضه، استفاده بیش از حد از زانو باعث ناراحتی و آسیب رسیدن به تاندون زیر کاسه ی زانو می شود.

پیشگیری و درمان:کفش یا کفی کفش هایتان را مرتباً عوض کرده و از نوع مناسب استفاده کنید. بین تمریناتتان مدت بیشتری استراحت کنید. اگر زانویتان آسیب دید حداقل دو روز از انجام دوباره ی ورزش خودداری کرده و از داروهای ضد-تورم استفاده کنید. قبل از شروع دوباره  ورزش حتماً خود را خوب گرم کرده و در محل آسیب دیده از یخ استفاده کنید.

پیشگیری بهترین درمان است اکثر آسیب دیدگی های ورزشی به خاطر گرم نکردن صحیح و انجام حرکات کششی به طریقی نادرست قبل از ورزش کردن است. بالا بردن ناگهانی شدت ورزش هم می تواند به شما صدمه بزند. از این رو بهترین راه پیشگیری انجام حرکات صحیح کششی قبل و پس از ورزش و افزایش شدت ورزش به تناسب مهارت ها و تجاربتان درآن ورزش می باشد. آسيب هاي ورزشي در اثر ضربه هاي شديد يا کشش هاي متمادي و بيش از حد در حين انجام حرکات ورزشي به وجود مي آيند. صدمات ورزشي مي تواند استخوان ها يا بافت نرم (رباط، ماهيچه و تاندون) و يا هردو را دچار مشکل نمايد. برخلاف تصور بسياري از افراد ، کودکان، با عکس العمل هاي ناپخته، عدم توانايي در تشخيص و پرهيز از خطر و توانايي کم در ايجاد هماهنگي در حرکات، بسيار بيشتر از بزرگسالان در معرض آسيب هاي ورزشي هستند. سالانه تعداد افراد بسياري دچار صدمات ورزشي مي شوند که نيمي از آنها با انجام معالجات خانگي و يا بدون رسيدگي خاص بهبود يافته و نيم ديگر به رسيدگي پزشکي نياز پيدا مي کنند. بر اساس محاسبات آماري در هر 1000 نفر، 26 نفر به آسيب هاي ورزشي دچار مي شوند و بالاترين ميزان اين صدمات متوجه کودکان   5   تا   14   سال است. در اين آمارها بيشترين تعداد مصدومين را پسران 12 تا 17 ساله تشکيل مي دهند، که ميزان اين آسيب ها از نظر تعداد نفرات صدمه ديده، در ورزش هاي جمعي که امکان برخورد در آنها زياد است و از نظر وخامت، در ورزش هاي انفرادي بيشتر است. 
انواع آسيب هاي ورزشي 
-  کوفتگي و ضرب ديدگي بافت نرم: حدود   95   درصد  آسيب ها را کوفتگي و ضرب ديدگي بافت نرم تشکيل مي دهد. کبودي رايج ترين اثر اين ضرب ديدگي هاست و دليل بروز آن زخم هاي زير پوست يا آسيب ديدگي مويرگ هاي سطحي و جمع شدن خون در زير پوست است. 
-  رگ به رگ شدن: يک سوم تمام صدمات ورزشي را اصطلاحا رگ به رگ شدن مي گويند. اين آسيب در واقع پيچيدن يا پارگي قسمتي از رباط است. رباط رشته محکمي است که پيوند دهنده استخوان ها به يکديگر بوده و مفاصل را محکم در جاي خود نگه مي دارد. 
-  ضرب ديدگي يا پيچ خوردگي: ضرب ديدگي يا پيچ خوردگي از انواع ديگر آسيب هاي شايع در ورزش است. اين حالت پيچيدگي و کشش ماهيچه يا تاندون است که گاهي به پارگي آنها مي انجامد. تاندون ها بافت هاي محکمي هستند که پيوند دهنده ماهيچه ها به استخوان ها هستند. التهاب تاندون و يا التهاب يکي از محفظه هاي کوچک پر از مايعي که موجب حرکت روان تاندون بر روي استخوان مي شوند در اثر تکرار بيش از حد حرکاتي که موجب وارد شدن فشار بر مفاصل مي شوند به وجود مي آيد. 
-  آسيب هاي استخواني: شکستگي استخوان 5 تا 6 درصد کل آسيب هاي ورزشي را تشکيل ميدهد. استخوان هاي بازو و پا بيش از همه در معرض شکستگي قرار دارند. شکستگي ستون فقرات يا جمجمه در حين حرکات ورزشي بسيار نادر است. استخوان هاي پا از ران تا کف آن بسيار مستعد شکستگي در اثر فشار هستند و زماني رخ مي دهند که ماهيچه ها دچار پيچيدگي شده يا در اثر انقباض بيش از حد موجب خم شدن و شکستن استخوان مي شوند. اين نوع شکستگي بخصوص در ميان رقصندگان باله، دوندگان استقامت و افرادي که استخوان هاي باريک دارند شايع است. شکستگي ساق پا با دردناک شدن و تورم جلو، داخل و پشت ساق پا همراه است که در هنگام حرکت بسيار دردناک شده و درد آن مدام شدت پيدا مي کند. اين آسيب در اثر حرکات پر فشار يا کوبيدن هاي مداوم پا بر روي زمين در ورزش هايي چون ايروبيک، دو استقامت، بسکتبال و واليبال عارض مي شود. 
-  آسيب هاي مغزي: آسيب هاي مغزي، دليل اصلي صدمات منجر به مرگ در حرکات ورزشي است. ضربه مغزي ممکن است حتي با ضربه اي مختصر به سر ايجاد شود و به بيهوشي يا از دست دادن تعادل، هماهنگي حرکات، قوه ادراک، شنوايي، حافظه و بينايي منجر شود.
 عوامل اصلي آسيب  عبارتند از: لوازم ورزشي که اشتباه به کار برده شده اند، سقوط، برخورد شديد دو بازيکن که بر اثر سرعت زياد (مثلا در هاکي روي يخ) يا خشونت ذاتي ورزش (مانند راگبي) ايجاد مي شود و آسيب ديدگي سطحي يا پارگي بخش هايي از بدن که به طور مداوم تحت فشار يا کشيدگي قرار گرفته اند.
 علائم آسيب ها عبارتند از: لقي يا از جا درآمدن يک مفصل، تورم و ضعف.
بررسي آسيب شناسي 
علائمي که به طور مداوم موجب تشديد يا کاهش توانايي ورزشکار در بازي شده و گاهي هم دردناک نبوده و فقط با خستگي غير معمول همراه هستند، بايد توسط جراح ارتوپد مورد معاينه قرار گيرد. تشخيص به موقع از تبديل شدن مشکلات کوچک به صدمات جدي و مشکلات طولاني جلوگيري مي کند. يک جراح ارتوپد اشخاصي را مورد نظر قرار مي دهد که:
1 ) از شرکت در ورزش به دليل درد ناشي از آسيب شديد منع شده اند.
2 ) قابليت ورزشي آنها به دليل مشکلات مزمن ناشي از يک آسيب ورزشي کم شده است. 
3 ) کساني که آسيب ورزشي در آنها موجب از شکل افتادگي بازو يا پا شده است. 
او با معاينه موضعي، پرسيدن سوال هايي در رابطه با چگونگي آسيب ديدگي و نوع علائمي که بيمار داشته است و همچنين با گرفتن عکس هايي با اشعه ايکس، استخوان ها و بافت نرم آسيب ديده را بررسي مي کند. اشخاصي که دچار ضربه مغزي شده اند بايد فورا مورد معاينه قرار گيرند و تا زمان دريافت نتيجه نرمال تحت نظر باشند و تا اين زمان هر 5 دقيقه يک بار مورد معاينه قرار بگيرند. معاينات اصلي در هر 5 دقيقه عبارتند از اندازه گيري هشياري، تمرکز و حافظه کوتاه مدت فرد مصدوم. علائم ديگر تشخيص صدمه مغزي عبارتند از: گيجي، سردرد، تهوع و مشکل بينايي. 
شيوه هاي درمان آسيب ديدگي 
درمان صدمات مختصر بافت نرم: درمان صدمات مختصر بافت نرم معمولا شامل محکم بستن محل آسيب ديده با نوار کشي، کمپرس يخ و استراحت است. داروهاي ضد التهاب خوراکي يا تزريقي براي تورم کيسه هاي مفصلي تجويز مي شوند.
درمان تاندون هاي آسيب ديده: براي تاندون هاي آسيب ديده داروهاي ضد التهاب همراه با ورزش مخصوص تجويز مي شود. اگر تاندوني دچار پارگي شده باشد، براي درمان آن به عمل جراحي نياز است. 
درمان پيچيدگي ها يا ضرب ديدگي ها: جراحي هاي ارتوپدي براي پيچيدگي ها يا ضرب ديدگي هاي جدي توصيه مي شوند. درمان اين صدمات نه تنها شامل برطرف کردن درد و التهاب که شامل برگرداندن ورزشکار به حالت و توانايي هاي اوليه او است.  معمولا به ورزشکاران آسيب ديده توصيه مي شود که تا بهبود کامل، فعاليت هاي خود را محدود نمايند. پزشک آنها شايد تمرين هاي خاصي را براي ورزشکاري که دچار آسيب هاي متعدد شده است تجويز نمايد اما صدمات جدي، ورزشکار را براي مدتي از انجام عمليات ورزشي محروم خواهد کرد. 
پيشگيري از آسيب ها
کودکاني که مي خواهند در يک فعاليت ورزشي سازمان يافته شرکت کنند بايد ابتدا توسط متخصص معاينه شوند و درباره نوع ورزشي که مي خواهند انجام دهند با پزشک خود مشورت نمايند. پزشک متخصص بايد، 
-  هرگونه آسيب قبلي را با دقت معاينه کرده و اهميت آن را در ورزش مورد نظر قرار دهند. 
-  درصورت لزوم براي جلوگيري از رشد يا عدم رشد نامطلوب عضلات و استخوان هاي کودک تمرين هاي اضافه تجويز کند.
-  به سيستم استخوان بندي و دستگاه گردش خون کودک توجه کند و قابليت بدني او را تاييد يا رد کند.
همانطور که مي بينيد اگر پزشک بداند که ورزش مورد نظر شما چيست مي تواند بگويد که کدام بخش بدن بيشتر در معرض فشار خواهد بود و براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي توصيه هايي بکند.
چند برنامه ديگر براي جلوگيري از آسيب هاي ورزشي عبارتند از: 
-  حفظ فرم صحيح و سلامت بدن 
-  اطلاع و اطاعت از قوانيني که موجب تنظيم حرکات مي شود
-  استراحت در هنگام خستگي، بيماري يا درد 
-  عدم استفاده از نيرو بخش هاي مصنوعي. اين مواد ممکن است توانايي شما را در لحظه افزايش دهند اما در دراز مدت با خطر مرگ همراه هستند 
-  مراقبت و استفاده صحيح از لوازم ورزشي 
-  پوشيدن البسه مناسب و به کار بردن لوازم محافظ (مانند زانوبند و کلاه ايمني)

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 66
موضوعات مرتبط: علمی , آسیب دیدگی ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات


پیش زمینه
درد کمر حاد و مزمن و آسیبهای ورزشی دیسک کمر در ورزشکاران نسبت به جمعیت عادی بیشتر است. هر الگویی از آسیب امکان دارد بدنبال ضربات به ستون مهره در ورزشکاران دیده شود. از سویی ورزشکاران بخاطر اعمال نیروهای مکرر فشاری به آنها نسبت به تغییرات تخریبی در دیسکها مستعد هستند. کمردرد بعد از سرماخوردگی دومین علت شایعی است که فرد را از حضور در محل کارش باز می دارد. کمردرد مهمترین عامل پزشکی است که افراد را در عرصه اجتماعی ناتوان می کند. سالیانه در آمریکا 176 میلیون نفر روز به خاطر کمردرد غیبت در محل کار وجود دارد و 5/2 میلیون آمریکائی بخاطر کمردرد ناتوان شده اند. از سویی کمردرد پنجمین علت مراجعه به پزشک در آمریکاست و سالانه حدود 15 میلیون ویزیت برای آن انجام می گیرد.
احتمال ابتلا به کمردرد در طول عمر ( حداقل یکبار ) حدود 70% است.
در تحقیقات نشان داده شده است که دردکمر در 40% موارد با درد ساق و ران همراهی دارد و به درجات کمتری هم ضعف و بی حسی با دردکمر مشاهده می شود.
فتق دیسک مهمترین علتی است که سبب کمردرد در ورزشکاران می گردد. دیسک بین مهره های کمری چهارم و پنجم شایعترین دیسکی است که دچار هرنی ( فتق ) می گردد و بعد از آن هم فتق دیسک بین مهره پنجم کمری و مهره اول ساکرال ( خاجی ) از همه شایعتر است.

فرکانس
مشاهدات و تحقیقات بر روی میزان شیوع و بروز کمردرد حاد و مزمن اغلب در ورزشکارانی انجام شده است که بخاطر کمردرد شدید از میادین رقابت دور مانده اند, از سویی بسیاری از ورزشکاران که کمردرد خفیف دارند علی رغم ابتلا به کمردرد به ورزش ادامه می دهند و آنرا بیان نمی کنند و لذا در آمار لحاظ نمی شود. این امر سبب شده که آمار دقیقی در دسترس نباشد. میزان ابتلا به کمردرد و آسیب کمر در ژیمناستیک کاران به نحو محسوسی با سطح رقابتها ارتباط دارد بطوریکه احتمال بروز آن در میادین المپیکی حدود 63% می باشد.
ورزشهای غیر تماسی مثل گلف و دوچرخه سواری با افزایش احتمال ابتلا به دردکمر ارتباط دارند که احتمالاً علت آن اعمال نیروهای تکرار شونده به کمر در یک وضعیت خاص بصورت طولانی مدت می باشد.
آناتومی کاربردی
کمر از۵ مهره شکل می گیرد که در حد فاصل بین مهره ها دیسک های کمری قرار دارند. در حد فاصل بین دیسک و مهره کمری یک صفحه غضروفی به نام صفحه انتهایی مهره وجود دارد که از لحاظ آناتومیک آنرا جزئی از دیسک بحساب می آوریم.
هر دیسک دو قسمت دارد یک قسمت مرکزی که به آن هسته می گوییم و یک قسمت محیطی که دور تا دور هسته را فرا می گیرد به نام حلقه فیبری در بالغین جوان هسته از یک ماده ژلاتینی و نرم که 90-70% آنرا آب تشکیل می دهد شکل می گیرد, با افزایش سن درصد آب هسته کاهش و میزان انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاع پذیری آن ( که سبب ضربه گیر شدن دیسک می شود ) کاهش می یابد. هسته دیسک بر حسب نیروی وارد شده و جهت آن هم خاصیت جامدات را دارد و هم خاصیت مایعات و می تواند سبب پخش شدن متعادل نیروهای وارد به کمر و انتقال یکنواخت نیرو به اندام تحتانی شود. حلقه فیبری اطراف دیسک از 20-10 لایه هم مرکز شکل می گیرد که از جنس کلاژن بوده و هسته دیسک را از اطراف احاطه می کند و نیز اتصالاتی به مهره ها دارد.
بیومکانیک ورزشی
هر عاملی که سبب اعمال نیروی زیاد از حد یا غیر یکنواخت و متعادل روی کمر شود می تواند منجر به آسیب دیسک و بروز درد ناشی از آن گردد. اعمال فشار زیاد می تواند بدنبال اعمال حرکات تکراری و یکنواخت یا بدنبال فشار شدید ناگهانی غیر منتظره روی کمر ( مثل سقوط از ارتفاع یا افتادن بدنبال تکل رفتن در فوتبال ) یا ناشی از تحمل وزنی بیش از حد توان فرد ( وزنه برداری ) باشد.
همواره آسیب های ورزشی کمر در افرادی که تناسب و آمادگی بدنی کمتری دارند بیشتر رخ می دهد.
تمرین زیر نظر مربی, انجام صحیح تکنیکهای ورزشی و استفاده از محافظهای کمر ( کمربند ها ) می تواند در کاهش آسیب های کمر موثر باشند.

شرح حال
- شرح حال مبنی بر اینکه دردکمر با نشستن و خم شدن به جلو یا سرفه کردن تشدید می شود.
- امکان دارد درد تیر کشنده در امتداد عصب سیاتیک در ران یا ساق حس شود.
- درد با راه رفتن و ایستادن بهبود و با نشستن تشدید می گردد.
معاینه
معاینه فردی که با دردکمر مراجعه می کند متمرکز بر این است که درد ماهیت مکانیکی دارد ( با فعالیت بدتر و با استراحت بهتر ) یا منشأ نورولوژیک دارد ( عصبی ) یا ناشی از اختلالات دیسک است.
تصویربرداری
- MRI بهترین روش برای بررسی آسیب و فتق دیسک است. هر چند ارتباط بین یافته های MRI در مورد آسیب دیسک و میزان درد و یا حضور یا عدم کمر درد هنوز مسائلی است که حل نشده است.
- MRI تغییرات تخریبی دیسک مثل فیشرهای آنولار و کاهش سیگنال را که نمایانگر کاهش آب دیسک می باشد را بخوبی نشان می دهد اما این تغییرات برای آسیب دیدگی داخلی دیسک اختصاصی نیستند.
- دیسکوگرافی روش استاندارد برای شناسایی آسیب دیسک و تنها روش برای تشخیص دقیق این مطلب است که درد منشأ دیسک دارد یا خیر. البته این روش تهاجمی است و تفسیر آن نیاز به فرد خبره و در نظر گرفتن شرایط بیمار و از سویی انجام صحیح آن دارد.

درمان طبی
فاز حاد:
آسیب های حاد کمر را باید بصورت حمایتی درمان نمود. درمان حمایتی شامل فیزیوتراپی, استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی و ضد دردهاست.
تاکید بر روی فیزیوتراپی بخاطر اثر آن در کاهش اسپاسم عضلانی, بهبود حرکات ناحیه صدمه دیده و بهبود عملکرد فرد آسیب دیده است و از طریق برنامه تمرینی در خانه انجام می گیرد.
زمانی که اسپاسم عضلات کمر بر طرف شد ورزشکار باید به تقویت پایداری ناحیه کمر اقدام کند.
این امر با یک برنامه دقیق از حرکات کششی بر روی عضلات تنه و اندام تحتانی انجام می پذیرد.
فاز بهبودی :
در این فاز توانبخشی بر نقایص بیومکانیک عملکردی در آسیب های بافت نرم تمرکز دارد. تقویت قدرت عضلانی در این فاز با انجام حرکات ساده شروع و به انجام حرکات با الگوی ترکیبی بدل می گردد. در این فاز تقویت پایداری مهره های کمر با انجام انقباضات منظم در ناحیه تنه و سطح پشتی ران در یک وضعیت خنثی آغاز می شود. زمانی که در تمام طول دامنه حرکت مفاصل کمردردی وجود نداشته باشد فرد می تواند با مرور تمرینهای خاص رشته ورزشی خود و انجام صحیح تکنیکها به ورزش باز گردد.
بازگشت به رقابت
بازگشت به تمرین یک امر وابسته به فرد است چرا که زمان خاصی برای بازگشت به تمرین برای یک آسیب خاص وجود ندارد. زمانی که برنامه بازتوانی کامل شد و فرد در تمام طول دامنه حرکتی درد نداشت می تواند به میادین رقابت باز گردد.
جلوگیری از صدمه دیدگی
با تمرین زیر نظر مربی, انجام درست تکنیکهای ورزشی, گرم کردن کافی قبل از انجام ورزش و استفاده از وسایل محافظتی مثل کمربند در وزنه برداری می توان از آسیب های ورزشی کمر جلوگیری نمود.

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 74
موضوعات مرتبط: علمی , آسیب دیدگی ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

چگونه حرکات کششی را انجام دهید

امروزه حرکات بالستیک چندان مفید شناخته نمی شوند، مگر اینکه شما یک ژیمناست و یا بالرین باشید. شما هیچ گاه نباید ماهیچه های خود را بیش از آنچه در حد توانایی شان است بکشید. اگر در هنگام انجام این تمرین احساس راحتی نمیکنید بنابراین باید از انجام آن صرفنظر کنید.

گرم کردن بدن پیش از انجام حرکات ورزشی بسیار مهم می باشد. گرم کردن بدن قابلیت انعطاف پذیری و انسجام ماهیچه ها را افزایش می دهد. به عبارت دیگر ریسک آسیب دیدگی در حین انجام حرکات کششی را که خود به عنوان حرکات جلوگیری کننده از صدمه دیدگی شناخته می شوند، را کاهش می دهد. همیشه به خاطر داشته باشید که حرکات کششی همان گرم کردن بدن نیستند! گرم کردن با حرکاتی از قبیل چرخش مفاصل، ایروبیک و نفس گیری همراه می باشد. نرمش های گرم کردن بدن را باید در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

حرکات کششی پس از گرم کردن بدن و قبل و بعد و در حین حرکات اصلی انجام میشوند. بهترین نتیجه زمانی پدیدار می شود که برای مدت زمان ۳۰ ثانیه در موقعیت کشش باقی بمانید. به جای اینکه بر روی نیمکت بنشینید و منتظر ست بعدی خود بمانید سعی کنید حرکات کششی انجام دهید.

در هنگام کشش عضلات خود را از یکدیگر جدا کنید. همیشه بهتر است که تک تک بر روی عضلات خود کار کنید به جای اینکه یکدفعه بر روی همه آنها کار کنید. جدا کردن عضلات از یکدیگر به شما اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی آنها پیدا کنید.

 

 

narmesh1

 

 

ماهیچه های مختلفی را بکشید

*سینه

بر روی یک لبه (مثل درگاه در) بایستید. بر روی لبه آن بایستید و دستان خود را اندکی بالاتر از شانه ها نگه دارید. بازوهایتان را به نرمی خم کنید و آرنج ها را به سمت پایین بیاورید. نیم تنه خود از کمر به بالا را به سمت مخالف بچرخانید تا در سینه خود احساس کشیدگی کنید.

* شانه ها

شانه سمت چپ خود را با دست راستتان بگیرید. در همان حال که شانه چپ خود را گرفته اید، آرنج دست راست را با چانه خود همسطح سازید. با دست چپ خود آرنج مخالف را بگیرید. حالا آرنج دست راست را به سمت عقب بکشید و تا آنجا که میتوانید آرنج ها را به سمت خارج فشار دهید. همین کار را با شانه مخالف نیز انجام دهید. آرنج خود را بیش از اندازه تحت فشار قرار ندهید. بیشترین میزان فشار باید به دلیل کشش آرنج ها ایجاد شود.

* عضله سه سر

دست خود را به طور مستقیم به سمت بالا ببرید. آرنج خود را مانند زمانی که میخواهید کمر خود را بخارانید خم کنید. از دست دیگر استفاده کنید و آرنج دست دیگر را بگیرید و به سمت عقب بکشید.

* عضله دو سر

طوری بایستید که در مقابل شما یک سطح صاف قرار گرفته باشد ( مثل یک دیوار). دست های خود را به سمت دیوار دراز کنید و بکشید. کل دست ها و شانه ها باید به طور محکم با دیوار ارتباط برقرار کنند. سپس نیم تنه خود، از کمر به بالا را به سمت خارج بکشید و دست های خود را از طرفین تا آنجا که ممکن است بکشید.

* کمر

آسانترین حرکت کششی برای کمر این است که چیزی را که دستگیره ای همسطح با شکمتان دارد، را بگیرید و سپس خم شوید ( مانند تعظیم ژاپنی ها) و سپس با کمک پاها خودتان را به عقب هل دهید. تنفس مناسب نتیجه را مطلوب تر خواهد ساخت.

* کواد

در حالت ایستاده، زانوی سمت راست خود را خم کنید و با دست راست ، قوزک پا را بگیرید. قوزک پا را به سمت ران بیاورید. پای دیگر باید کاملا عمودی در روی زمین قرار داشته باشد. برای اینکه بتوانید تعادل خود را حفظ کنید می توانید دست دیگر خود را به جایی بگیرید. همین کار را برای پای دیگر نیز باید انجام دهید.

* عضلات عقب ران

پای خود را در حال استراحت بر روی سطحی بالاتر از زانو ها قرار دهید و پای خود را آنچنان خم کنید که می خواهید با زانو پیشانی خود را لمس کنید. اجازه دهید که زانویتان به آرامی خم شود. حرکت را برای پای دیگر نیز باید تکرار کنید.

* عضلات ساق پا

دست های خود را باز کنید و آنها را در مقابل دیوار، همسطح با صورت خود قرار دهید. یکی از پاها باید کمی نزدیکتر به دیوار باشد. پاشنه پای خود را از دیوار دور کنید و آرنج هایتان را خم کرده و صورت خود را به سمت دیواری که در جلویتان قرار دارد، بیاورید.

به خود کشش دهید

حرکات کششی جزء جدانشدنی تمرین های ورزشی هستند و از اسیب دیدگی جلوگیری می کنند. به انجام آن در قبل، بعد و در حین تمرینات خود ادامه دهید و به طور حتم هیچ گاه دچار گرفتگی و یا صدمات ورزشی در باشگاه نخواهید شد. و اصلا نگران حرف دیگران نباشید زیرا تمام حرفه ای ها در حین ورزش، حرکات کششی انجام میدهند .

 حرکات کششی به چه صورت می باشد؟

پیش از توضیح این مطلب که حرکات کششی چه تاثیراتی را در بر دارند، باید مطالبی در مورد عملکرد ماهیچه ها بدانیم. ماهیچه ها از دسته ای از رشته های عضلانی که عضله را تشکیل می دهند، درست شده اند که این رشته ها به نوبه خود از بافت های بسیار کوچکتری تشکیل می شوند. به علاوه در ماهیچه ها نوعی پوششهای وتری، مقداری چربی و رگ های خونی می باشد که ساختمان ماهیچه را پیچیده تر می کنند و عملکرد عضلات نیز به همین موارد بستگی دارد. ورزش باعث می شود که هر یک از قسمت های مختلف ماهیچه بر رو هم فعل و انفعال متقابلی بگذارند.

زمانی که شخص یکی از ماهیچه های خود را منقبض می کند، پوشش های وتری شروع به کار می کنند. بسته به وزنی که بلند می کند، ماهیچه ها میزان متفاوتی از بافت ها را تحت انقباض قرار می دهند. برای بلند کردن وزنه های سنگین تر بافت های بیشتری باید منقبض شوند. به همین دلیل است که گفته می شود اگر بدون تمرین های قبلی وزنه های سنگین بلند کنید، ماهیچه هایتان از کار افتاده و بافت های آنها در هم تابیده می شوند.

پس از تمرین های سخت و شدید، ماهیچه ها باید خود را باز سازی کنند. در این حالت بافت هایی که در هم پیچیده شده اند این کار را دشوار ساخته و فرایند بهبودی را کند می کنند. زمانی که شما ماهیچه های خود را می کشید، بافتهای عضلانی در امتداد هم قرار گرفته و جریان خون در انها تسریع پیدا می کند. درست مثل کشیدن یک لباس چروک. این امر همچنین باعث می شود که وترها انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنند.

فواید حرکات کششی

همانطور که در بالا اشاره کردیم کشش باعث می شود که بافت های ماهیچه ای در امتداد یکدیگر قرار گرفته و بالطبع فرایند بهبودی پس از یکسری تمرینات طاقت فرسا تسریع پیدا کند. اگر بافتها دچار در هم پیچیدگی شده باشند، قسمت های آسیب دیده نیاز به زمان بیشتری برای التیام یافتن پیدا می کنند. بدن سازهای حرفه ای به خوبی می دانند که بهبودی تا چه حد حائز اهمیت می باشد. زمانی که خوب شدن ماهیچه ها برای مدت زمان زیادی به طول بینجامد، کل چرخه ورزشی قطع شده و مشکل پیدا می کند و به همین دلیل رشد ماهیچه ها به تعویق می افتد.

تحقیقات گویای این مطلب است که حرکات کششی مانع از بروز آسیب دیدگی و سخت شدگی ماهیچه ها می شوند. همچنین از احساس درد و سخت شدگی ماهیچه در روز بعد که به دلیل ساخته شدن اسید لاکتیک در ماهیچه می باشد جلوگیری می کند. حرکات کششی می تواند از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کند. برخی از عضلات مانند ماهیچه های پشت پا ( از زانو تا مچ پا) بیش از سایر ماهیچه دچار گرفتگی می شوند.

بدن به طور طبیعی در مقابل کششهای بیش از حد از خود واکنش نشان می دهد. از طریق انجام حرکات کششی فرد قادر می شود تا قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. این امر سبب می شود تا تمام قسمت های یک ماهیچه به حرکت واداشته شوند. این کار برای بدن سازها بسیار مفید است چرا که به دلیل خستگی و در هم پیچیدگی این امکان وجود دارد که ماهیچه ها احساس خستگی کرده و کل قسمت ها در تمرین ها فعالیت نکنند، اما با کمک از حرکات کششی گرفتگی عضلات به پایین ترین میزان خود می رسد

انواع حرکات کششی

* بالیستیک

این حرکت در گذشته رواج بسیاری داشته اما در حال حاضر در میان ورزشکاران حرفه ای به دلیل خطرات احتمالی که در بر دارد چندان شایع نمی باشد. این تمرین باعث می شود که فرد با اندازه حرکت خود، ماهیچه ها را به بیشترین میزان کشیدگی که فراتر از حد طبیعی می باشد برساند. به عنوان مثال زمانی که عضله زردپی زانو را می کشید بالاجبار باید خم شوید که این حرکت شما را در یک موقعیت نامتعادل قرار داده و ریسک بروز آسیب دیدگی بالا می رود.

*استاتیک

این حرکت نیازی به وجود یار ندارد و بسیار موثر و بی خطر می باشد. برای انجام آن خودتان را در حالت مقرر قرار داده و عضلات خود را تا آنجا که می توانید بکشید تا فشار لازم را در آنها احساس کنید. حرکت را پس از اندکی قطع کرده به شرایط عادی باز گردید و یک مرتبه دیگر آنرا تکرار کنید.

ایزوماتیک

این حرکت نیز یکی از حرکات بسیار خوبی است که بیشتر ورزشکاران در میان تمرین های خود به طور گسترده از آن بهره می برند. برای انجام آن شما نیاز به یک یار و یا دیوار دارید تا میزان سودمندی حرکت افزایش پیدا کند. مانند حرکت بالیستیک هیچ خطری را به همراه ندارد و فشار کمتری را نسبت به حرکت استاتیک به بدن وارد میکند. این حرکت برای قسمت هایی از بدن مثل ماهیچه های زردپی پشت پا اجباری میباشد

گرفتگي عضلات زماني روي مي‌دهد كه عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقي بماند. اين حالت مي‌تواند توسط هر عاملي كه در انقباض يا ارتجاع عضله دخالت دارد، ايجاد گردد. پيشگيري از اين مشكل بسيار ساده‌تر از درمان آن مي‌باشد و براي اين منظور آشنايي با مكانيسم و علل اسپاسم عضلات ضروري مي‌باشد.

·         گرفتگي عضلات قبل از ورزش، اغلب مربوط به عدم تعادل مواد معدني است. براي مثال كاهش يا افزايش نامتعادل كلسيم، سديم و پتاسيم، منجر به انقباض عضله و جلوگيري از بازگشت آن به حالت اول است. تشخيص مقادير غيرطبيعي اين عناصر، توسط آزمايش خون انجام مي‌گيرد. گرفتگي‌هايي كه به هنگام شروع ورزش رخ مي‌دهد، در موارد نادر مي‌تواند به علت كم‌كاري غده‌ي تيروئيد و يا عدم توانايي عضله جهت تجزيه قند باشد. دراين‌صورت آزمايش آدرنالين خون براي بررسي عملكرد تيروئيد انجام مي‌شود.

·     گرفتگي عضلات در شروع ورزش، به علت ناكافي بودن جريان خون در عضله مي‌باشد. در هنگام استراحت، قطر شريان‌ها براي رساندن خون كافي به عضلات، كافي است. در زمان ورزش، عضلات به مقدار بيشتري خون پراكسيژن نياز دارند. اگر قطر شريان‌ها براي رساندن اين مقدار خون به حدّ كافي نباشد، عضله به علت كمبود اكسيژن، دچار گرفتگي مي‌شود. تأكيد مي‌گردد كه قبل از تمرين و يا مبارزه، ابتدا بدن خود را به مقدار كافي گرم كرده و سپس با انجام حركات كششي، عضلات را آماده كنيد.

·         گرفتگي عضلات پس از ورزش، اغلب در اثر از دست دادن آب بدن ايجاد مي‌شود. با فعاليت طولاني در هواي گرم، مقدار زيادي مايعات از بدن به‌صورت عرق دفع مي‌شود. در اين صورت حجم خون كاهش يافته، غلظت آن افزايش مي‌يابد و در نتيجه خون كافي براي رساندن اكسيژن به عضلات وجود ندارد. با نوشيدن آب قبل‌از فعاليت و درصورت تعرق زياد هر 15 دقيقه يك‌بار، مي‌توان از بروز گرفتگي عضلات پيشگيري نمود.

اگر قبل از تمرين، بدن به اندازه‌ي كافي گرم و آماده نشده باشد، كشش و فشار بيش از حدّ بر روي عضلات (خصوصاً عضلات بزرگِ ران) موجب پارگي رشته‌هاي عضله و آسيب‌ديدگي آنها مي‌گردد. كشيدگي عضلات ران، به سادگي با احساس درد و سفتي در محل، قابل تشخيص است. هنگام اجراي ضربات پا (مانند آپ‌چاگي و آپ‌دوليوچاگي) احساس درد در ناحيه آسيب‌ديده بيشتر خواهد بود. مجدداً تأكيد مي‌گردد كه قبل از تمرينات پال‌چاگي و يا مبارزه، ابتدا بدن خود را به مقدار كافي گرم كرده و سپس با انجام حركات كششي، عضلات را آماده كنيد.

يكي ديگر از عوامل مهم اسپاسم، سرماخوردگي عضلات بدن به‌خصوص پس از فعاليت بدني و تعرق زياد است. كاهش تدريجي دماي بدن پس از ورزش، براي پيشگيري از اين مشكل ضروري است. ورزشكاران بايد در فصول سرد سال، مراقب سرماخوردگي عضلات خود پس از ورزش باشند. (به‌خصوص توجه به عضلات بزرگ ران پا، براي تكواندوكاران ضروري است)

 

علل مهم گرفتگي عضلات

1)      كمبود مواد معدني بدن و برهم خوردن تعادل الكتروليتي

2)      گرم نكردن بدن قبل از ورزش‌‌هاي قدرتي و يا كششي

3)      كمبود آب بدن و در نتيجه غلظت خون

4)      فشار بيش از حدّ تحمل و در نتيجه پارگي ميوفيبريل‌هاي عضلات

5)      سرماخوردگي عضلات بعد از تمرين

 

درمان گرفتگي عضلات

بدون درنظرگرفتن عامل ايجادكننده، درمان گرفتگي‌ها يكسان است. چنين عضله‌اي را بايد گرم نگه‌داشته و به‌طور متناوب آن‌را ماساژ داد. نوشيدن مايعات گرم، استفاده از پمادهاي گرم‌كننده طبيعي مانند «ترموراپ» و بادكش نمودن عضله‌ي گرفته، در درمان آن بسيار مؤثر مي‌باشد. استفاده از داروها و آمپول‌هاي شل‌كننده‌ي عضلات، به‌علت عوارض جانبي، در مراحل اوليه گرفتگي عضلات به‌هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.

   
 
باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 88
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات
  • تقسیم بدن انسان

۱- سر و گردن: الگول ۲- شکم وسینه: ممتونگ ۳- باسن به پایین: آره

  • نشستهای تکواندو

۱- نشست بلند: آپ کوبی ۲- نشست کوتاه: آپ سوگی ۳- نشست روی پای عقب: دیت کوبی

  • انواع دفاع اولیه و عمده

۱- الگو ل ماکی:دفاع از سرو صورت با ساعد دست ۲- موم تونگ ماکی: دفاع از سینه و شکم با ساعد دست ۳- آره ماکی: دفاع از پایین بدن با ساعد دست

  • انواع فرم: در تکواندو ۱۷ فرم وجود دارد که با شماره شان از ۱ تا ۱۷ معرف می‌شوند.
  • کمربندهای تکواند: زرد، سبز، آبی، قرمز، مشکی
  • کمربند مشکی از دان ۱ تا دان ۱۰ درجه‌بندی شده‌است.
  • انواع خطا و امتیازات: پشت‌سر، پشت گردن، پشت کمر و از کمر به پایین خطا گفته می‌شود و فاقد امتیاز است.  و ضربه به صورت و کل صورت و از گردن تا کمر امتیازدارد. البته  ضربه بایدشرایط امتیاز را دارا باشد (یعنی قدرت لازم را داشته باشد) .

لباس و وسایل محافظ بدن : ۱- هوگو: ضربه‌گیر که محافظ سینه و شکم است. ۲- کلاه: محافظ سروصورت است. ۳- ساق‌بند: محافظ ساقهای پاست. ۴- نانشیم (بیضه‌بند): محافظ بیضه‌است. ۵- ساعد بند: محافظ ساعدهای دست می‌باشد.۶.لثه بند :محافظت از دندانهاو فک ۷.دستکش

  • زمان راندها و استراحت:

خردسالان: ۵/۱ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت نونهالان: ۵/۱ دقیقه و یک۱ دقیقه استراحت نوجوانان: ۲ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت جوانان: ۳ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت بزرگسالان: ۳ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت بانوان خردسالان : ۱ دقیقه نوجوانان: ۲ دقیقه جوانان: ۲ دقیقه - چهار وزن المپیکی عبارتنداز: - منهای ۵۸ کیلوگرم - منهای ۶۸ کیلوگرم - منهای ۸۰ کیلوگرم - به اضافه ۸۰ کیلوگرم -

  • مشخصات تشک: ابعاد تشک ۱۲×۱۲ متر است و داخل آن مربعی به ابعاد ۸×۸ متر وجود دارد که محوسط مسابقه‌است. دو مبارز به فاصله ۱ متر از هم می‌ایستند و سرداور به فاصله ۵/۱ متر در مقابل آنها قرار می‌گیرد.
  • تعداد داوران: ۵ داور شامل یک سرداور در داخل تشک و ۴ قاضی در اطراف تشک، ضمن اینکه یک پزشک و یک منشی در کنار تشک حضور دارند.
  • انواع ضربات پا:

۱- آپ چاگی: ضربه با سینه پا ۲- دولیو چاگی: ضربه با روی پا به صورت ۳- تی چاگی: ضربه از عقب به تنه وصورت با پاشه پا ۴- موم دولیو چاگی: چرخش و ضربه با پاشنه پا ۵- موم دولیو یوب چاگی: چرخش و ضربه با تیغه پا

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 87
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

اهميت مصرف كلسيم و آهن در نحوه عملكرد ورزشكاران

کلسیم به استخوانهای شما کمک میکند تا برای ایستادگی در مقابل استرس وزن توانایی کافی داشته باشند.در افراد سالم،در استخوانها در پاسخ به ورزش کلسیم بیشتری ذخیره میگردد و در نواحی استرس تراکم بیشتری می یابد.ورزشکاران ممکن است دچار شکستگیهای تلشی(ترک های کوچک در استخوان که اکثر اوقات در قسمت پایین ساق پاها رخ میدهند.)در اثر استرس مضاعف و یا ضعف استخوانها شوند.دریافت کلسیم ناکافی میتواند استخوانها را ضعیف سازد و باعث شود که حساسیت بیشتری به شکستگیهای تلشی پیدا کنند.

کمبود کلسیم دارای دو اثر کوتاه مدت و دراز مدت است،اولین مشکل اینست که تراکم استخوانی پایین میتواند به شکستگی های تلشی منجر شود.آثار دراز مدت شامل پیدایش پوکی استخوان یا استئوپوروز(استخوانهای ترد و شکننده)در سالهای بعدی عمر هستند.

نیاز به کلسیم در مردان و زنان،ورزشکاران و غیرورزشکاران مشابه و به اندازه1200 میلی گرم در روز است.در صورتی که ورزشکاران کالری مورد نیاز خود را دریافت کنند،براحتی میتوانند نیاز خود را به کلسیم تأمین کنند.شیر بسیار بهتر از مکملهای کلسیم است،چرا که علاوه بر کلسیم،پروتئین،کربوهیدراتها،منیزیم،فسفر،بور و ریبوفلاوین را تأمین میکند.

در بعضی وضعیتها لازم است که ورزشکاران جایگزینی برای شیر پیدا کنند.زمانی که ورزشکاران عدم تحکل لاکتوز داشته باشند،جایگزینی آنزیمی توصیه می شود و در صورتی که موثر نبودند،غذاهای پر کلسیم نظیر اسفناج،کلم و گل کلم توصیه میگردند.در مجموع تأکید بیشتر بر روی مواد غذایی است و مکمل ها به عنوان آخرین حربه استفاده میشوند.

 

آهن

آهن چند نقش مهم در بدن شما ایفا میکند.سلولهای قرمز خون را میسازد،که حمل اکسیژن در تمام بدن را به عهده دارد،در تبدیل غذا به انرژی کمک میکند و به مبارزه با عفونتها کمک مینماید.نقش آهن در حمل اکسیژن بویژه در طی ورزش حائز اهمیت است.بدون آهن،بدن شما قادر به ساخت گلبولهای قرمز سالم و رساندن اکسیژن کافی به عضلات،مغز و سایر احشاء نمی باشد.افت محسوس در ذخایر آهن،آنمی کمبود آهن نامیده میشود. در کل زنان نسبت به مردان نیاز به آهن بیشتری دارند تا آهن از دست رفته در طی قاعدگی را جبران نمایند ولی ورزشکاران احتمالاً نیاز به آهن خیلی بیشتری نسبت به غیرورزشکاران ندارند.هرچند ابهاماتی در این مورد در تحقیقات پزشکی وجود دارد.آهن کافی را میتوان از رژیم غذایی بدست آورد. البته این امر مستلزم عادات خوب تغذیه ای است.

بزرگترین مشکل در رابطه با آهن آن است که خیلی فراوان نیست.هر 1000 کالری بطور متوسط حاوی 6 میلی گرم آهن است و زنان نیاز به 15 میلی گرم در روز دارند(مردان به 10 میلی گرم در روز نیاز دارند).در زنانی که رژیم کم کالری دارند در اغلب موارد نیاز به آهن تأمین نمیشود(از آنجا که مردان دریافت کالری بیشتر و نیاز کمتری دارند،برای آنها کمبود آهن کمتر اتفاق می افتد) تأکید بر مصرف رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی توسط ورزشکاران در دریافت آهن پایین نقش دارد.گوشت قرم که معمولاً در ورزشکاران از مصرف آن اجتناب میشود،یکی از غنی ترین منابع آهن است.غذاهای غیرگوشتی پر کربوهیدرات محتوی آهن کمتری هستند بسیاری از ورزشکاران دانش آموز و دانشجو درصد بالایی از کالری خود را از غذاهای کم محتوا تأمین میکنند که خود بر شدت مشکل می افزاید.

علاوه بر دسترسی محدود به آهن جذب آن نیز کم است و بسته به منبع غذایی از 2 تا40درصد متغیر است.حول و حوش 35- 25 درصد آهن موجود در گوشت جذب می شود،حال آنکه تنها 20-2 درصد آهن موجود در منابع گیاهی جذب میگردد.

همانگونه که ملاحظه می کنید پاسخ به این سوال که آیا ورزشکاران زن نیاز به آهن بیشتری دارند واضح و قطعی نیست.با این وجود از آنجا که آهن یک ماده مغذی مهم برای کارآیی است،در یک ورزشکار زن در صورتی که از رژیم گیاهی استفاده میکند یا سعی در کاهش وزن دارد،احتمالاً عاقلانه این است که از یک مکمل آهن برای رفع نقص رژیم غذایی خود بهره مند شوند.
باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 102
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات


 اين مطلب را مد نظر داشته باشيد كه حتي كاهش جزيي در كالري دريافتي طي دوره هاي تمرين سنگين بدن شما را از مواد مغذي كه براي ساخت عضله و كارآيي مطلوب لازم است، محروم مي كند. به همين دليل توصيه مي شود كه ورزشكاران وزن خود را در زمان تعطيلي مسابقات كاهش دهند تا از اثرات مضر محدوديت غذايي طي فصل رقابت اجتناب شود.

يك فرمول ساده براي كاهش وزن وجود دارد، شما لازم است كه كالري بيشتري از كالري مصرفي خود بسوزانيد. اگر يك برنامه ورزشي منظم داريد، بايد قادر باشيد از طريق كاهش ملايم در دريافت كالري خود نيم تا يك كيلوگرم را در هفته كاهش دهيد (اين ميزان كاهش نبايد از500 كالري در روز بيشتر باشد)

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 91
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

               
      هرم غذايي تغذيه

دوست ورزشکار، تغذیه یکی از اساسی ترین مباحث در تامین انرژی و قوای کافی ورزشکار است. خصوصا در دوران پیش از مسابقه. رژیم غذایی ورزشکار باید به طور فردی تنظیم شود. از این رو قد، سن ، وزن و رشته ورزشی مورد نیاز است. ابتدا باید از سلامت کامل بدنی تان مطمئن باشید. رژیم غذایی باید به تدریج اضافه شود و بصورت متعادل باشد.

شاید فقط یک ورزشکار حرفه ای از ارزش تغذیه در انجام ورزش ها آگاه باشد و به خوبی نقش تغییراتی را که رژیم غذایی در بهبود انجام تمرینات دارد را درک کند. شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها هستند. همچنین یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی، حتی اگر به صورت غیر حرفه ای باشند، دارد. یک رژیم غذایی که شامل مقدار کافی از کالری، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین باشد، انرژی لازم برای انجام یک مسابقه و یا یک ورزژش تفریحی را تامین می کند. توصیه های لازم در این زمینه: ترکیبات یک رژیم غذایی که برای یک ورزش کار توصیه می شود، تا حدودی با رژیم غذایی افراد معمولی تفاوت دارد. اگرچه هرم غذایی راهنمای بسیار خوبی در این زمینه است، با این حال مقدار مصرف هر گروه از غذاها، بسته به نوع ورزش و میزان تمرینات و هم چنین زمان انجام آنها متفاوت است. علاوه بر این، کالری مورد نیاز بسته به سایز، سن، جنسیت و میزان انجام ورزش ها و حرکات ورزشی دارد و به همین دلیل، تعداد وعده های غذا نیز از فردی به فرد دیگری متغییر است. هرم غذایی؛ راهنمای خوبی برای چگونگی مصرف انواع غذاها است و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ویتامین ها و دیگر مواد معدنی لازم به بدن خواهد رسید.در اينجا ما چند توصيه در خصوص  تغذيه قبل و بعد از هر مسابقه ورزشي آورديم اميد است مورد استفاده قرار گيرد:

تغذيه قبل از شروع  مسابقه :

آب كافي بنوشيد. يك الگوي پيشنهادي براي مصرف آب به شرح زيراست: 

1- دو ليوان آب، 2 ساعت قبل از مسابقه.

2-يك ليوان آب، 1 ساعت قبل از مسابقه.

3 -يك ليوان آب، نيم‌ساعت قبل از مسابقه.

خلاصه، براي نوشيدن آب منتظر تشنگي نشويد. مصرف 1 تا 4 گرم كربوهيدرات (مواد قندي) به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن در فاصله 6 ساعت مانده به مسابقه. اگر مسابقات حدود 60 دقيقه يا كمتر بود، مصرف 150 تا 200 سي‌سي آب (حدود 12 سي‌سي به ازاي هر 15 تا 20 دقيقه) الزامي است. در مسابقات بالاي 60 دقيقه، مصرف نوشيدني‌هاي ورزشي با 6 تا 8 درصد گلوكز و حدود 2 تا 3 گرم نمك در 100 سي‌سي آب (150 تا 200 سي‌سي نوشيدني ورزشي به ازاي هر 15 تا 20 دقيقه) الزامي است.

تغذيه پس از پايان مسابقه:

بديهي است كه ورزشكاران حين ورزش تعريق زياد داشته و آب از دست مي‌دهند. همچنين ذخاير گليكوژن (قند ذخيره‌اي بدن) خويش را نيز تخليه كرده بلافاصله پس از مسابقه بايد آغاز به جبران کنند. - نوشيدن مايعات بلافاصله پس از مسابقه بايد آغاز شود. - جايگزيني گليكوژن (ذخيره قند بدن) قبل از مسابقه بعدي اهميت زيادي دارد. اين جايگزين تا 48 ساعت اتفاق مي‌افتد. بهترين زمان براي جايگزيني گليكوژن عضله چند ساعت اول بعد از مسابقه است. - تا 6 ساعت اول بهتر است از كربوهيدرات با شاخص قندي بالا مصرف كنيم. كربوهيدرات‌هاي (قندهاي) ساده مثل قند و شكر و آب‌نبات و شكلات و خرما و عسل و... - تا 24 ساعت اول 5 درصد كربوهيدرات پيچيده (مثل برنج، ماكاروني، نان و...) - و 24 ساعت دوم مصرف كربوهيدرات پيچيده (مثل نشاسته، برنج، ماكاروني و نان ) ارجحيت دارد. الكتروليت‌ها هم كه توسط تعريق ازدست‌رفته تقريبا با مصرف اولين وعده غذايي جايگزين مي‌شود.  


 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 113
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

رشد و توسعه فیبرهای سرعتی قدرتی (سفید) برای افزایش نسبی قدرت مبرم میباشد این نوع فیبرها عمدتا با اجرای تمرینات قدرتی کوتاه مدت و به صورت انفجاری رشد می کنند در صورتیکه فیبرهای استقامتی (قرمز) خاصیت استقامتی دارندو از لحاظ رشد حجمی در قیاس با فیبرهای سرعتی بسیار ضعیف تر می باشند رزمی کارانی که به دنبال وارد کردن ضربات دست یا پای سریع و در عین حال قوی هستند می بایست تمرینات با وزنه را بصورتی انجام دهند که فیبرهای سرعتی آنها رشد و توسعه یابد. یک روش برای هدف قرار دادن این فیبرهای عضلانی انجام تمرینات با حجم پایین و با شدت مضاعف می باشد یک برنامه برای این ورزشکاران بصورت عمومی می تواند از تکرارهای بین 1 تا 5 و با مقدار وزنه 85% تا 100% یک تکرار حداکثرتشکیل شده باشد . و بین هر ست بین 3 تا 5 دقیقه استراحت مناسب می باشد.ددر ابتدا با تکرارهای آهسته شروع کرده تا قدرت پایه افزایش یابدسپس بصورت تدریجی تمرینات انفجاری را اجرا می کنید.این تمرینات با حجم پایین در عین حال که کمترین حجم عضلانی را برای فرد به ارمغان می آورد باعث افزایش ماکزیمم قدرت در فرد می شود به همین خاطر این سیستم تمرینی برای ورزشکارانی که می خواهند در یک دسته وزنی مشخص رقابت کنند بسیار کارامد می باشد.و همچنین دردهای عضلانی را که پس از تمرین ظاهر می شود را کاهش میدهد.

و این موضوع به منزله این است که تمرینات با وزنه با تمرینات اصلی ورزشکار تداخلی پیدا نمی کند.واژه سرعتی قدرتی بودن بر می گردد به داشتن قدرت انفجاری برای فاکتورهایی مثل وارد کردن ضربه،استارت زدن و هنگامی که یک مشت یا لگدبه سمت حریف پرتاب می کنید می خواهید که در عین حال سرعتی بودن آن ضربه آنقدر قوی باشد که حریف را از کار بیندازد.

دو جزء وجود دارد که این موضوع (سرعتی،قدرتی) را تقویت می کند :

الف) نیروی آغازین 

ب ) نیروی انفجاری.

نیروی آغازین به توانایی آنی فرد در بکارگیری حداکثر فیبر عضلانی ممکن اطلاق می شود و نیروی انفجاری به مدت زمانی که می توان قدرت عضله را حفظ کرد گفته می شود. هنگامیکه هدف ورزشکار افزایش سرعت است می بایست تاکید بر روی افزایش شتاب در موقع اجرای حرکات با وزنه باشد.در این شیوه تمرین که می بایست بصورت انفجاری اجرا شود قسمت (منقبض شدن عضله) حرکت نمی بایست بیشتر از 20 ثانیه در طول یک ست بیانجامد.

همچنین برای شرکت در وزن بالاتر تمرینات با حجم بالا و شدت کم نیاز است تا ورزشکار بر وزن خود بیافزاید.رزمی کاران بایستی تنفس خود را برای مسابقات آماده کنند.مثلا یک مبارزه می تواند از 3 راند 2 دقیقه ای و یا حداکثر یک راند 10 دقیقه ای بطول انجامد دیگر نیازی نیست دوهای استقامت را در برنامه تمرینی خود بگنجانید.به همین خاطر اگر خواستار بیشترین بازدهی از رشته خود هستید پس می بایست سیستم تنفسی خود را دقیقا با رشته ورزشی خود سازگار کنید.

ضمنا باید سعی کنید تا حد ممکن تمریناتتان شبیه به رشته ورزشی تان باشد برای مثال اگر ورزشتان بوکس است 5 دقیقه با شدت تمام کیسه بزنید.اجرای تمرینات جهشی و پرشی که از آنها به عنوان تمرینات و اگر (انبساط) سریع عضله نیز یاد می کند از ارزش و کارایی بسیار بالایی برای ورزشکاران رشته های رزمی برخوردار می باشد. اگر تابحال این شیوه از تمرینات را در برنامه تمرینی تان نگنجانده اید بدانید که چیز با ارزشی را برای افزایش سرعت و قدرت از دست داده اید.

 

تغذیه :

نیازی نیست که رژیم غذایی یک رزمی کار مثل بدنساز باشد وجود پروتیین به مقدار کافی در رژیم غذایی این ورزشکار هنوز اهمیت دارد.

البته میزان کربوهیدرات دریافتی در این ورزشکاران در قیاس با بدنسازان به مراتب می بایست بیشتر باشد. بدون دریافت کربوهیدرات به میزان کافی یک رزمی کار قادر نخواهد بود یک چنین حجم بالای تمرینی را تحمل کند یک رژیم غذایی حاوی 50% کربوهیدرات، 30% پروتئن  و

 20% چربی  برای شروع ایده آل می باشد.

فقط به خاطر داشته باشید که میزان کالری مصرفی روزانه خود را یادداشت کنید و بر طبق آن میزان کالری دریافتی را منطبق سازید. روزهایی که تمرین سنگین انجام می دهید واضح است که میزان

کالری مصرفی بدن بسیار بالاتر از میزان کالری مصرفی در روزهای

غیر تمرینی می باشد.

به همین خاطر است که ارزیابی کالری مصرفی و دریافتی روزانه

بسیار مهم می باشد.اگر بصورت غیر عمدی با کاهش وزن روبرو

شدید بر مقدار کالری روزانه بصورت تدریجی (حدود 200 تا 300 کالری)

در روز بیافزایید تا دوباره به وزن دلخواه خود برسید

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 93
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : دو شنبه 6 بهمن 1393
نظرات
348783_346

زنبور عسل شنیده بودیم ولی مورچه عسل نه

مورچه هایی شگفت انگیز که مثل زنبور عسل تولید میکنند

مورچه های عسل در بسیاری از مواقع به دلیل ذخیره سازی غذا برای دیگران می میرند چراکه سنگینی میزان عسل موجود در داخل شکم آنها بیش از هشت برابر وزن خود این مورچه ها است.!!!

مورچه عسل یا مورچه دیگ عسل ( به انگلیسی : Honeypot Ant ) در صحراهای خشک و بی آب و علف وجود دارند و برای دیگر مورچه ها و برخی از حیوانات صحرایی و حتی انسان منبع تغذیه محسوب می شوند.

بدین ترتیب که پس از بارش باران و رشد گیاهان، مورچه های عسل در صحرا مقدار زیادی از شهد گل ها را می نوشند به گونه ای که در برخی مواقع حجم شکم آنها به اندازه یک دانه انگور نیز می رسد.

مورچه های عسل در بسیاری از مواقع به دلیل ذخیره سازی غذا برای دیگران می میرند چراکه سنگینی میزان عسل موجود در داخل شکم آنها بیش از هشت برابر وزن خود این مورچه ها است.


باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 91
موضوعات مرتبط: علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : جمعه 5 دی 1393
نظرات

موضوع مقاله :  زندگی مورچه  در طبیعت

           


حضرت علی (ع) در توصیه ای می فرماید :

در آفرینش مورچه - دقت کنید در اعضایی که برای این حیوان به منظور خوردن غذا و هضم کردن آن قرار داده شده و آنچه در درون این جثه کوچک گنجانده شده و آنچه در سر این حشره از چشم و گوش و عضوهای دیگر موجود است اندیشه و تفکر کنید.


مقدمه :

در کنار معجزات کلامی قرآن، که محمد صل الله علیه و آله به واسطه آن مشرکان را به مبارزه طلبید و از آن ها خواست که یک آیه مانند آن بیاورند و آن ها نتوانستند، قرآن کریم دربرگیرنده معجزات علمی زیادی است که خداوند برای حضرت محمد(ص) آن ها را بیش از هزار سال پیش آشکار کرد. این معجزات امروزه کشف شده اند و باعث تقویت ایمان ایمان آورندگان شده است و اثباتی برای الهی بودن قرآن کریم است.

حتماً در زندگي مورچه ها ، اين موجودات كوچك و پرتلاش دقت كرده‌اي . آيا مي‌داني سوره‌اي از قرآن به نام اين حشره‌ي كوچك ونام گذاري شده است ؟ نام اين سوره ، سوره ي نمل است . نمل يعني مورچه .

 

قصّه‌ي مورچه و حضرت سليمان

 

حضرت سليمان ايستاد و آن مورچه را صدا زد و گفت : « اي مورچه ، مگر نمي‌داني كه من پيامبر خدا هستم و به كسي ظلم و ستم نمي‌كنم ؟
مورچه در جواب گفت : « چرا مي‌دانم .
حضرت سليمان فرمود : « پس چرا مورچه‌ها را از من ترساندي و گفتي به خانه هايتان برويد كه سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند ؟
 
مورچه گفت : « ترسيدم آنها از ديدن اين همه عظمت و بزرگي و شكوه تو  از ياد خدا دور شوند .
حضرت سليمان متوجه شدند كه آن مورچه قصد ترساندن مورچه ها از او را نداشته است . در بعضي از داستان ها از نصيحت هاي آن مورچه‌ي كوچك به سليمان پيامبر هم نكاتي گفته شده است .
پس دوست مؤمن و خداپرست ، معلوم مي‌شود كه حيوانات هم به ياد خداي مهربان هستند و همان طور كه در قرآن گفته شده است ، همه‌ي حيوانات چه كوچك چه بزرگ خداوند را عبادت مي‌كنند .
در اين داستان هم آن مورچه كه شايد رهبر مورچه ها بوده است ، براي اين كه ديدن عظمت و بزرگي سليمان آنها را از عبادت خدا باز ندارد ، دستور داد آنها به خانه هايشان بروند . چرا كه مورچه ها قدرت درك اين عظمت را نداشتند و شايد به خداوند متعال ايراد مي‌گرفتند كه چرا ما اين همه براي گذراندن زندگي خود زحمت مي‌كشيم و سليمان پيامبر در ناز و نعمت زندگي مي‌كند ؟
خانم Wadea Omrany کشف جدیدی علمی در قرآن کرده است. ایشان می گویند که ما در سوره نمل آیه18کشف جدید علمی کرده ایم. این معجزه جدید چیزی است که مورچه در آیه 18 گفت و علم امروز نحوه ارتباط مورچه ها با یکدیگر را کشف کرد خصوصا زمانی که یک خطر محل زندگی مورچه ها را تهدید می کند.
ما تلاش می کنیم جملاتی که مورچه در قرآن کریم به زبان آورد را توضیح دهیم و سعی می کنیم آنچه را که او گفت با کشفیات جدید علمی ربط دهیم و مدرک پیشی گرفتن قرآن کریم به علم امروزی را رو می کنیم که این حقایق را بیش از هزار سال پیش بیان کرد.
خداوند در سوره نمل آیه 18 می فرماید: حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ؛ "تا چون به دره مورچه ها رسیدند، مورچه ای گفت: ای مورچه ها به لانه هایتان وارد شوید‌، مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند و خود آگاه نباشند."
در آیه بالا مورچه خطر قریب الوقوعی كه در كمین مورچه ها است را در طی چهار مرحله متوالی به شرح زیر می گوید:
1.ای مورچه ها" این اولین اعلام خطری است كه توسط مورچه داده می شود تا توجه دیگر مورچه ها را به سرعت جلب كند. مورچه های دیگر با گرفتن این پیام صبر می كنند تا دیگر پیام ها را توسط همان مورچه دریافت كنند.
2.به لانه هایتان وارد شوید" در این جا گوینده پیام، جملاتش را با دیگرپیام ها ادامه می دهد و به مورچه های دیگر می گوید كه چه كار باید بكنند. ما این رابطه را كه توسط علم امروزی كشف شده در قسمت دوم این نوشته می بینیم ( كه در ارتباطات بین مورچه ها است.)
2. مبادا سلیمان ولشگرش پایمالتان كنند" در این جمله مورچه دلیل این خطر را به مخاطب خود می گوید و این آن چیزی است كه ما امروزه توسط بررسی علمی اثبات می كنیم.
3.و خود آگاه نباشند" مورچه ها، به عنوان عكس العملی در مقابل خطر قبلی، یكنوع دفاع مشخصی از خود بروز می دهند. در این چند جمله آخری،مورچه به مخاطبان خود می گوید كه به منبع خطر حمله نكنید زیرا خطر از یك دشمن واقعی نیست- زیرا سلیمان و همراهانش از وجود لانه مورچه ها در سر راه خود خبرندارند و قصد حمله به آن را نیز ندارند بنابراین مورچه ها آن ها را خطرواقعی نمی دانند.
در كلمات آخر، مورچه پیام رسان، همراهانش را از رسیدن سلیمان با خبر كرد و این چیزی است كه ما به صورت علمی و از طریق بررسی رمز های شیمیایی ارتباطی مورچه ها توضیح می دهیم.
ما ترتیب دستورات مورچه ها را كه به چهار مرحله تقسیم می شد- چهار مرحله شامل عبارات ها و علامت ها- نشان دادیم. علم در این زمینه چه می گوید؟
مورچه ها از ارتباط شیمیایی در موقعیت های اخطارو دفاعی و همچنین زمانی كه تبادل سریع اطلاعات نیاز باشد و نیز زمانی كه با خطری مواجه باشند استفاده می كنند.
این اخطار معمولا توسط صدورعلامت های شیمیایی دفاعی مشخص می شود. غده های دفاعی مسئول ایفای نقش اخطار و دفاع هستند. به عنوان مثال مورچه استرالیایی رادر نظر بگیرید. وقتی این مورچه ها با خطر مواجه می شوند، قطرات كوچكی را از غده دفاعی خود ترشح می كنند – این یك فرمان برای دیگر مورچه ها است تا فرار كنند و با شاخك های خود ارتعاشی ایجاد كنند كه به معنای قرار گیری در موقعیت خطر است.
اولین ماده كه توسط مورچه ها شناسایی می شود aldehyde hexanal است و باعث جلب توجه و علاقه آن ها می شود. در نتیجه شاخك های خود را تكان می دهند و بالامی برند تا دیگر بوها را نیز بگیرند.
وقتی كه آن ها hexanol(اولین پیغام به شكل الكل بود) را دریافت می كنند موقعیت خطر به خود می گیرند و در تمامی جهت ها می دوند تا منبع مشكل را پیدا كنند. زمانی كهundécanoneدریافت كنند، مورچه ها را به سمت منبع خطر می برد و آن ها راتحریك می كند تا تمام اشیا خارجی را گاز بگیرند. سپس در نهایت وقتی كه به هدف نزدیك تر می شوند butyloctenalرا تشخیص می دهند كه پرخاشگری و آمادگی آن ها را برای قربانی كردن خود افزایش می دهد.
ارتباط شیمیایی مهم ترین روش ارتباط در زمان خطر و گزارش دادن این خطراست. در این فرایند مورچه ها انواع مختلف این مواد كه هر كدام رمز تفاوتی دارد و بیانگر نوع خاصی از صحبت كردن است را استفاده می كنند.
اگر انتشار موادی كه توسط مورچه ای كه آن خطر را اعلام كرد تعقیب كنیم می بینیم كه كاری می باشد كه مورچه مورد اشاره در آیه 18 سوره نمل آن را انجام داده.
موادی كه مورچه در موقعیت هایی مثل این از بدن خود ترشح می كند به چهار دسته تقسیم می شوند كه هركدام زبان و علامت مخصوص به خود را دارند.
مراحل پی در پی عكس العمل مورچه ها
aldéhydehexanal         
اولین ماده شیمیایی است كه مورچه در صورت احساس خطر از خود ترشح می كند. و آن را می توان به عنوان آژیر خطر دانست. مورچه ها با دریافت این ماده شروع به جمع شدن در یك نقطه می كنند و منتظر رسیدن بقیه علامت ها می شوند و این شبیه اولین مرحله است كه توسط مورچه در جمله "ای مورچه ها" گفته شد.
سپس مورچه دومین ماده شییایی hexanol را ترشح می كند. با دریافت این ماده مورچه ها شروع به دویدن در تمامی جهت ها می كنند تا منبع این ماده را پیدا كنند. مورچه ای كه ماده شیمیایی را ترشح می كند باید مسیری را كه بقیه مورچه ها باید از آن كنار بروند را معین كند و این كاری است كه مورچه حضرت سلیمان انجام داد و از بقیه مورچه ها خواست كه وارد لانه هایشان بشوند و گفت: "به لانه هایتان وارد شوید" و این دستوری از گوینده است و به بقیه می گوید كه به طرف لانه هایشان بروند. بنابراین باید مسیر را مشخص كرده باشد و این شبیه هدایت مورچه ها می باشد.
Undécanone
سومین ماده ای است كه مورچه ترشح می كند. این ماده نشان دهنده عامل خطراست و چیزی كه مورچه در سومین عبارت گفت "مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند" می بینید كه چه قدر مطابقت و سازگاری دارد؟ در این مرحله مورچه ها آماده مواجه با خطر می شوند. پس ماده چهارم چه می شود؟
درمرحله چهارم مورچه اخطار دهنده ماده شیمیایی مخصوصی را ترشح می كند كه butylocténal نام دارد. توسط این ماده گوینده دستور دفاع می دهد و نوع دفاع را تعیین می كند. بنابر این در عبارت آخر می گوید "و خود آگاه نباشند "با این كار مورچه از وارد شدن بقیه مورچه ها به مرحله حمله جلوگیری می كند كه می توانست منجر به مرگ شود.
در این جا حضرت سلیمان خنده ای از روی محبت و شكر می كند گویی كه او این مورچه ها را آرام كرده است و این كه او گفته است به مورچه ها كه لازم نیست نگران باشند و آن حضرت آن ها را دیده است و با آن ها مهربان می باشد و به آن ها صدمه ای نمی رساند.
حال اجازه دهید خلاصه مطالب را برایتان بگویم:
"
تا چون به دره مورچه ها رسیدند، مورچه ای گفت: ای مورچه ها به لانه هایتان وارد شوید*، مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند و خود آگاه نباشند."
یكی از مورچه ها می گوید ای مورچه ها
Hexanal
به لانه هایتان وارد شوید
hexanol
مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند
undécanone
و خود آگاه نباشند
butylocténal

داستان مورچه و حضرت سليمان گوشه‌اي از شگفتي هاي اين حيوان و در نتيجه ، قدرت خداي بزرگ را به ما مي‌آموزد . ولي بهتر است قبل از آموختن اين داستان ، كمي با زندگي مورچه‌ها آشنا شويم .
مورچه ها به صورت گروهي زندگي مي‌كنند و با همكاري يكديگر كارهائي مثل ساخت لانه ، جمع كردن غذا ، بزرگ كردن بچه ها دفاع از لانه و ... را انجام مي‌دهند .
در كره‌ي زمين چندين نوع مورچه وجود دارد كه همه‌ي آنها ميلياردها ميليارد مورچه را تشكيل مي‌دهند و تقريباً در همه‌ي خشكي‌هاي زمين زندگي مي‌كنند . آنها لانه‌‌هاي خود را با مهندسي عجيب و شگفت انگيزي مي‌سازند .
در اين لانه‌ها براي ذخيره‌ي غذاهاي مختلف ، تولد نوزادان ، زندگي ملكه يا پادشاه و كلاً هزاران مورچه ، جاي مخصوصي وجود دارد . در واقع مي‌توان گفت مورچه ها از علوم مهندسي ، پزشكي ، پرستاري ، كشاورزي ، دام داري ، نظامي و ... با اطلاع هستند .
در بين گروه هاي مختلف مورچه ها ، چند گروه معروف عبارتند از :
 
مورچه هاي كشاورز ، كه با آوردن نوعي برگ درخت به لانه‌ي خود و كاشتن قارچ مخصوص روي آن ، غذاي خود را بدست مي‌آورند .
 
مورچه هاي برده دار ، كه با اسير كردن مورچه هاي بزرگتر از خود و به كار گرفتن آنها براي غذا دادن به بچه هايشان ، به اين اسم معروف شده‌اند .
 
مورچه هاي دام دار ، كه از راه آوردن شته ها( حشرات كوچك ) به خانه و غذا دادن به آنها و استفاده ازشيره‌ي خوشمزه‌ي شته ها زندگي مي‌كنند . مثل ما انسانها كه از شير گاو و گوسفند استفاده مي‌كنيم .
 
مورچه هاي گوشتخوار ، كه به صورت دسته جمعي در جنگل حركت مي‌كنند و همه‌ي حيوانات سر راه خود را مي‌خورند . آنها وقتي به روستاها و شهرهاي سر راه خود مي‌رسند ، مردم از ترس آنها فرار ، و شهر را خالي مي‌كنند و حتي نيروهاي نظامي ، قدرت جنگ با اين مورچه ها را ندارند .
 
مورچه هاي خياط ، كه برگ بعضي از درختان را به هم مي‌دوزند و از آن آشيانه‌اي به شكل لوله‌ي سبز و دراز درست مي‌كنند .
امّا در داستان ما ، حضرت سليمان و سپاهيانش كه در حال مسافرت بودند به سرزمين يكي از اين گروه مورچه ها رسيدند . مورچه ها ، با كار و تلاش و اطاعت از رهبر خود مشغول انجام وظيفه بودند .
بله دوست خوبم ، همان گونه كه در داستان هاي قبلي گفته شد حضرت سليمان از پيامبران بزرگ خداوند بود كه خداي مهربان قدرت صحبت كردن با حيوانات را به ايشان عطا فرموده بود .
سپاهيان بزرگ حضرت سليمان كه از جن ها و انسان ها و پرندگان تشكيل شده بودند با نظم و ترتيب مخصوص حركت مي‌كردند و سرزمين‌هاي زيادي را پشت سر مي‌گذاشتند .
وقتي در حال حركت ، به سرزمين مورچه ها رسيدند ، مورچه‌اي فرياد كشيد : « اي مورچه ها ، به خانه‌هاي خود فرار كنيد تا سليمان و سربازانش از ( روي حواس پرتي ) شما را پايمال نكنند » . مورچه ها هم كار خود را رها كرده و با عجله به خانه هايشان رفتند . امّا آن مورچه در جايش ماند .
حضرت سليمان كه صداي مورچه را شنيدند ، لبخندي زده و گفتند : « پروردگارا ، كمكم كن تا از نعمتي كه به من و پدر و مادرم داده‌اي سپاسگزاري كنم و كارهاي خوبي را انجام دهم كه تو دوست مي‌داري ».
دوست عزيز ، آيا مي داني چرا حضرت سليمان پس از شنيدن صداي مورچه لبخند زد و اين جمله را به خدا گفت ؟
لبخند حضرت سليمان به خاطر تعجبي بود كه از اين سخن مورچه كرد . آخر سليمان پيامبر هيچ وقت به كسي ( حتي موجودات كوچك ) ظلم نمي‌كند و صحبتي كه با خدا كرد به خاطر آن بود كه از شنيدن و فهميدن صداي مورچه ها از خدا تشكر كند و معلوم مي‌شود براي او حكومت دنيا مهم نيست ، بلكه كارهايي كه خدا مي‌پسندد مهم است .و حالا كافران و افراد شكاك بعد از پی بردن به این قضیه كه علم آن را ثابت كرده چگونه می توانند در مورد معجزه بودن قرآن كریم شك كنند. این حقایق بیش از هزار سال پیش در قرآن آمده است.
خدایی جز تو نیست، تو منزهی و من گمراه بودم.

از مورچه ها بیاموز
            مورچه‌ها 50 برابر وزن خود، بار حمل می‌کند . سراسر زندگی مورچه‌ها در تلاش سپری می‌شود. آنها موجوداتی باهوش، سخت‌کوش، جنگجو، با مسوولیت و فداکار برای گروهشان هستند. شما چطور؟
مثلاً همین مورچه‌های کوچک و ریز را در نظر بگیرید. آیا باور می‌کنید که این موجودات کوچک می‌توانند به ما یاد بدهند که چطور باید زندگی فعال، پرشور، با مسئولیت و... داشته باشیم؟
با توجه به رفتار مورچه‌ها می‌توان چهار درس مهم عمر خود را برای داشتن یک زندگی ایده‌ال را یاد گرفت. قبل از هر چیز چند نکته جالب در خصوص آخرین یافته‌های محققان زیست‌شناس در باره زندگی و حیات مورچه‌ها را به آگاهی شما می‌رسانیم؛
جالب است بدانید که شیوه زندگی مورچه‌ها از هرگونه‌ی که باشند، تقریبا مشابه است. همه آنها، چه مورچه‌های سرباز یا کارگر در خدمت جامعه و بقای گروه خود هستند.
-
مورچه ها از حس تعاون و همکاری برخوردار بوده و برای بقای گروه خود دست به هر گونه فداکاری می زنند.
-
مورچه ها برای دفاع از لانه خود از هیچ دشمنی، هر اندازه هم که بزرگ باشد، نمی ترسند. آنها با محاصره کردن دشمن و گاز گرفتن اعضای بدن او که به مراتب بزرگتر از آنها است، او را بی حرکت می‌کنند.
-
مورچه‌های بسیار کوچک گاهی قطعاتی که 50 برابر وزن خود را دارند، حمل می‌کنند. این در مقیاس انسانی با بلند کردن وزن 2.5 تنی برابری می‌کند.
-
یافته‌های جدید نشان می‌دهند که مورچه‌های کارگر همزمان با افزایش سن خود، شغل خود را نیز عوض می‌کنند!
با این توصیف‌ها انسان‌ها از مورچه‌ها چه مواردی را یاد گرفته یا چه چیز‌هایی باید یاد بگیرد؟
اول اینکه بدانید؛ مورچه‌ها هیچوقت تسلیم نمی‌شوند. آیا تا به حال به مورچه‌ها نگاه کرده‌اید؟ آیا دیده‌اید، آنها چگونه به دنبال راهی برای رد شدن از موانع هستند؟ کافی است، امتحان کنید، انگشتتان را بر سر راه یک مورچه قرار دهید یا به آرامی روی او بگذارید.
ببینید چگونه مدام به دنبال راهی برای عبور از انگشت شما خواهد بود. هیچوقت یک‌جا قرار نگرفته و گیج نمی‌شود. هیچوقت دست از تلاش بر نمی‌دارد و عقب نمی‌شیند.
انسانها باید یاد بگیریند که اینگونه رفتار کنند. چرا که همیشه موانعی در زندگی ما وجود دارند. که ما را به چالش می‌کشانند. و این ما هستیم که باید دست از تلاش برنداشته و به دنبال راه‌های جایگزین و مختلف برای رسیدن به اهدافمان باشیم.
دوم اینکه؛ مورچه‌ها همه تابستان به فکر زمستان هستند و برای زمستان خود آذوقه و وسایل رفاهی جمع می‌کنند. آنهامی‌دانند که اوقات خوش، تابستانی برای همیشه پایدار نیست و بالاخره زمستان خواهد آمد... این آموزه‌ای دیگری برای انسان است.
انسان نیز باید بداند لحظه‌های خوش زندگی او ابدی و جاودانه نیستند و لحظه‌های ناخوشی و سختی هم در راه است. او باید برای این لحظه‌ها هم خود را آماده و قوی کرده باشد.
انسان باید با دیگران مهربان و با گذشت رفتار کند. او باید برای روزهای سخت پس‌انداز کند و به فکر آینده باشد. فراموش نکنید که اوقات خوش زندگی همیشه نیستند اما انسان‌های خوب و خوبی‌های انسانها همیشه ماندگار هستند.
سوم اینکه؛ مورچه‌ها همه زمستان به فکر آمدن تابستان هستند. آنها می‌دانند که سرمای طاقت فرسای زمستان همیشگی نیست و بالاخره تابستان فرا خواهد رسید. آنها با تابش اولین اشعه‌های خورشید تابستان، بیرون آمده و شروع به کار، تلاش و تفریح می‌کنند.
و تو ای انسان، یاد بگیر وقتی ناراحت و افسرده هستی یا وقتی فکر می‌کنی که مشکلات دنیا یا زمستانت تمامی ندارند و... به خودت بگویی این نیز بگذرد... و چون مورچه‌ها با اولین اشعه و بارقه امید از پیله "خود ساخته" خارج شوی و شروع به کار و فعالیت کنی. مثبت اندیشی یک نکته اساسی در زندگی انسان است.
چهارم اینکه؛ مورچه‌ها با تمام توانشان کار می‌کنند. یعنی هر چقدر که بتوانند برای زمستانشان آذوقه جمع می‌کنند. نه حرص می‌زنند، نه سستی و کاهلی پیشه می‌کنند.
آنها الگوی خیلی خوبی برای کار هستند. شما هم چون این موجودات ریز، همه آنچه که در توان دارید را به کار گیرید، غر نزنید، شکایت نکنید، از زیر کار در نروید، مقایسه نکنید و... به اطرافتان نگاه کنید، افراد بسیاری را می‌بینید که با تمام توانشان زحمت کشیده و می‌کشند تا موفق شوند.

سیستم ارتباطی و دفاعی مورچه ها در قرآن

          مورچه ها جزو شگفت انگیز ترین مخلوقات خداوند هستند که بصورت اجتماعی زندگی می کنند و دارای زندگی بسیار پیچیده اجتماعی هستند همچنین مورچه ها می توانند از طریق علائم شیمیایی به اسم فرمون با همدیگر در ارتباط باشند.

خانم Wadea Omrany این موضوع را کشف کرده است که وقتی مورچه ها در خطر باشند از طریق علائمی همدیگر را از خطر آگاه می کنند مثلا وقتی مورچه ای از خطر آگاه می شود با استفاده از علائم شیمیایی بنام فرمون همه مورچه هار را از خطر آگاه می کند.این اخطار معمولا از طریق علائم شیمایی انجام می شود و مثلا وقتی لانه مورچه ها مورد حمله قرار می گیرد سایر مورچه ها به وسیله مورچه ای که خطر را احساس کرده است آگاه می شود.

همچنین امروزه مطالعات دانشمندان دانشگاه آریزونا نشان می دهد که مورچه ها موجودات بسیار اجتماعی هستند و تصمیمات بزرگ را دسته جمعی می گیرند.

در سوره نمل آیه 18 به خاصیت مورچه ها اشاره شده است:

حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ﴿۱۸

تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند مورچه ‏اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه‏هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال کنند (۱۸)

قرآن به خوبی در این آیه به این موضوع اشاره می کند که مورچه ای با زبان خود مورچه ها به سایر مورچه ها اعلام خطر می کند و مورچه ها بطور دسته جمعی از خطر فرار می کنند.

نتیجه گیری

همه ما سعی می‌کنیم که از افراد بزرگ درس زندگی بگیریم و دوست داریم رمز و راز موفقیت آنها را بدانیم. اما فراموش می‌کنیم که گاهی بزرگ‌ترین درس‌های زندگی از کوچک‌ترین موجودات در زندگی گرفته می‌شوند.

همانطور که مورچه‌ها 50 برابر وزن خود، بار حمل می‌کند، انسان نیز می‌تواند، اینگونه رفتار کند. انسان می‌تواند بار سختی‌ها و ناراحتی‌ها را هرچند بسیار با خود حمل کرده، تحمل و مدیریت کند.
حال اگر روزی، خدایی نکرده، چیزی سبب ناراحتی شما شد و تصور کردید که قادر به تحمل آن نیستید، کافی است تنها یک لحظه چشم‌های خود را بسته و به آن مورچه ریز و کوچک داستان حکیمانه ما فکر کنید.

از آنچه بیان شد مشخص شد که قرآن معجزه‌ای است برای تمامی اعصار و برای تمامی ملتها و بنابراین، این کتاب مقدس از جانب خدا نازل گشته است. همچنین با مشخص شدن اعجاز قرآن، صدق ادعای نبوت پیامبر اسلام آشکار می‌گردد. بنابراین امروزه تمامی انسانها می‌توانند با تحقیق و بررسی در خصوص این کتاب و مشاهده اعجاز آن، به نبوت پیامبر اسلام و حقانیت آیین او پی ببرند.

 

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 137
موضوعات مرتبط: علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : شنبه 29 شهريور 1393
نظرات

سنجش واندازه گیری در تربیت بدنی،مهر 1391

محمد قیومی.

 فصل اول:تعریف مفاهیم واصطلاحات حوزه ارزشیابی در تربیت بدنی.

مقدمه: تربیت بدنی در مقایسه با بسیاری از علوم معاصر،علمی نوپا بشمار می آید.بسیاری ازصاحبنظران تربیت بدنی را علم مرکب می دانند،یعنی علمی که با استفاده از علوم متاخرنسج گرفته است.فیزیولوژی ورزشی از ازعلوم پزشکی،روانشناسی ورزشی از روانشناسی وجامعه شناسی از علوم اجتماعی و..سنجش هم از حوزه علوم تربیتی  وعلوم انسانی و روانشناسی وارد این علم شده است.باید توجه داشت که صفات مورد اندازه گیری در حوزه روان شناختی بیشتر دارای ماهیت کیفی است،شخصیت،افسردگی،استرس،اضطراب وخودپنداره و...ماهیتا صفات کیفی محسوب می شوند.اما درتربیت بدنی متغیر های زیادی مورد اندازه گیری قرامی گیرند.برخی از آن ها دارای ماهیت کمی است.مانند،طول،عرض،ارتفاع،سرعت،شتاب و...برخی نیز صفاتی است که ماهیت کیفی دارد،مانندسبک های مدیریتی،میزان تحصیلات،هوش هیجانی،خودپنداره و...بایددر انتقال این علوم به حوزه تربیت بدنی وکاربردی نمودن آن به،تفاوت بین حوزه تربیت بدنی با علوم دیگر توجه نمود.

تاریخچه : مبدا دقيقي را براي شروع فعاليت هايي مانند،سنجش،اندازه گيري،وارزشيابي نمي توان تعيين كرد اما به نظر ميرسدقدمت برخی از این واژه ها با تعاریف مشخص آن را ميتوان،با قدمت پیدایش انسان در روی این کره خاکی،برابرتلقی نمود.انسان اولیه هم دائم در حال اندازه گیری حیواناتی بوده که قصد شکار آن هارا داشته.وضع موجود را ارزیابی میکرده تا تصمیم بگیرد.چیزی را با معیار هایی که قبلا تجربه کرده می سنجیده.اما بطور قطع ابزار های دقیقی برای این امر نداشته،وبیشتربرمشاهدات خودبرای جمع آوری اطلاعات متکی بوده است.بنابراین برخی از این واژه ها به اندازه تاريخ زندگي انسان قدمت دارد. با مراجعه به كتب قديمي مي توان نمونه هاي متعددي را از تمايل انسان به طبقه بندي افراد از روي خصوصيات آنها ،به منظور مقايسه با يكديگر وانتخاب آنها بر حسب استعدادهاي خاص ،پيدا كرد.در تورات ،كتاب آسماني يهوديان ،وقتي يهوه([1])به ‍‍ژدئون([2])،در مورد انتخاب جنگجويان الهام ميدهد چنين ميگويد :"براي سركوبي دشمنان فقط سربازاني را برگزين كه بتوانند ،بدون خم كردن زانو،از چشمه آب بنوشند"هرودوت مورخ يوناني نيزبه اهميت قدرت ونيروي بدني جنگاوران در نبرد هاي مختلف اشاره كرده است.دربرجسته ترين اثر حماسي ايران"شاهنامه" فردوسي به دفعات از واژه آزمايش، آزمودن واندازه گيري استفاده نموده است.  

     كنون من تورا آزمايش كنم                 يكي سوي رزمت گرايش كنم. ·  

به جنگ آنكه سست آيداز آزمون         ورا نام بفكن زديوان  برون ·  

   يكي كار پيش آمد اكنون شگفت          كه از دانش اندازه نتوان گرفت.  

در شاهنامه آمده است كه آرش كمانگير تيري را پرتاب كرد كه مرز ايران وتوران رامشخص نمود. براي آغاز سنجش واندازه گيري در ورزش وفعاليت هاي ورزشي نيزتاريخ دقيقي را نمي توان تعين كرد امابه نظر ميرسد،برگزاري مسابقات المپيك در يونان باستان را ميتوان مبدا قابل قبولي براي فعاليت هاي ياد شده به شمار آورد.   در يونان قديم ،آزمايشهاي متعددي در زمينه ورزش وبازيها وجود داشته است .درروم نيز نظير اين نوع آزمايشها انجام ميگرفته است.روايت شده است كه اشراف زادگان،ازنظر اجتماعي ،موقعي به سن بلوغ مي رسيدند كه مي توانستتد قوانين رومي را،كه بر روي يكي از سنگهاي ميدان رم نقش بسته بود ، بخوانند و بفهمند. شاگردان اصناف قرون وسطي مي بايستي به آزمايشهاي متعددي تن ميدانند تا در شغل خود استاد كار شوند. دانشجويان همان دوره مجبور بودند امتحاناتي راپشت سر بگذرانند تا از دانشگاهها فارغ التحصيل شوند. نمونه هاي بسياري را مي توان ذكر كرد كه نشان مي دهند روشهاي جديد گزينش افراد تاريخچه بسيار قديمي دارد.در ایران مستندات موجود نشان می دهد که دکترعلی محمدامیرتاش ، دکترمهدی نمازی زاده،دکتر مجید کاشف و...درزمره پیشگامان علم سنجش واندازه گیری در تربیت بدنی هستند.حتی به درستی،دکتر کاشف ازدکترامیرتاش،به عنوان پدر این علم در ایران نام می برد ویژه (تاریخچه ناقص است وادامه دارد)

اندازه گیری:[3] اگر بتوانيد آنچه را كه در باره اش صحبت مي كنيد،اندازه بگيريد وآن را به صورت كمي بيان كنيد، مي توانيد مدعي باشيد كه در باره آن چيزي ميدانيد ،وگرنه دانش شما در باره آن اندك ونارسا است.لرد كلوين([4] ) واژه اندازه گیری تعاریف متعددی دارد. نانالی[5]می گوید:اندازه گیری از قواعدی تشکیل شده که برای نسبت دادن اعدادبه انسان ویا اشیابه کارمی رود،به گونه ای که صفاتی از آن افرادیا اشیا را به صورت کمیت نشان دهد.منظوراز"قواعد"آن است که روش های نسبت دادن به یک صفت باید هدفمندونظام مند باشد.در بعضی موارد قواعدبسیاربدیهی وروشن است ونیاز به توضیح مفصل ندارد،مانند استفاده ازقدسنج برای اندازه گیری قدافراد.اماقواعد اندازه گیری ویژگی ها وصفات روانی وبرخی از متغیر های آموزشی ممکن است چندان روشن نبوده ونیاز به توضیح زیادی داشته باشد.به مثال زیر برای توضیح"قواعد"دراندازه گیری توجه کنید. درآزمون پرش طول،هرفردحق داردسه بار پرش کند ودر نهایت بهترین نتیجه به عنوان رکورد وی ثبت خواهد شد. بر اساس یک قاعده مشخص،در نحوه اندازه گیری"مدرک تحصیلی"به سنوات تحصیل فرد توجه شده است.بنابراین،به فرد بی سواد نمره صفرداده خواهد شد،به دارنده مدرک دوره پنج ساله ابتدایی نمره پنج تعلق می گیردوفردی که داری مدرک پایان تحصیلات دوره راهنمایی است نمره هشت راخواهد گرفت واگر فردی گواهی دوره دبیرستان به انضمام دوره پیش دانشگاهی را ارائه کند.نمره دوازده را کسب می کند.(12=1+3+3+5) اندازه گیری عبارت است از اختصاص دادن اعدادبه مقادیرمختلفی ازصفات برحسب قواعد معین که صحت آن ها را می توان از راه آزمایش بررسی کرد.[6]   با توجه به تعاریف بالا ودر یک جمع بندی کلی می توان گفت: "اندازه گیری یکی از روش های جمع آوری اطلاعات جهت تحقق ارزشیابی است و فرآیندی است برای تعیین مقدارعددی کمیت هایی مانندسرعت،شتاب،طول و...ویا اندازه عددی اشیاء،افراد،صفات و وقایع و..." بعضی از ویژگی ها وخصایص دارای ماهیت کمی است وفقط باید مقدارعددی آن رابا اندازه گیری دقیق تعیین نمود.به عنوان مثال مقدارعددی کمیت هایی مانند سرعت، شتاب، طول،عرض،ارتفاع،زمان و...را استفاده از ابزار معتبرو با اندازه گیری دقیق،می توان تعیین نمود. برخی از صفات مانند،درد،اضطراب،شادابی و... دارای ماهیت کیفی است اما می توان با روشی نظامند و هدفمندیک مقدار عددی معین را به صفات تخصیص داد. در برخی از علوم مانند ادبیات استفاده از واژه هایی مانندانسان بلندقد،کوتاه قد،چاق ویا لاغر می تواند برای توصیف صفت فرد مورد نظر بکار رود،اما در تربیت بدنی استفاده از این واژه ها فقط زمانی گویا است که ابتدا مقدار عددی وزن یا قد فرد موردنظربا اندازه گیری دقیق تعین گردد.باید توجه داشت که یک کلیت مانندانسان قابل اندازه گیری نیست.ابتدا بایدکمیت یا کیفیت هایی از وی را تعریف نمود،و بعد ازتهیه ابزار لازم هر کمیت یا کیفیت را جداگانه مورد اندازه گیری قرارداد وبا مقیاس و واحد معین ثبت نمود.برای اندازه گیری ورزش هایی مانند فوتبال،والیبال،تکواندو و...نیزابتدا بایدهر ورزش به خرده مهارت تقسیم شده وخرده مهارت ها اندازه گیری شود.

کیفیت های ضروری در اندازه گیری: دونوع کیفیت مطلوب در اندازه گیری بایدمدنظر باشد. الف:در فرآیند اندازه گیری همان متغیر،صفت ویا ویژگی مورد نظر اندازه گیری شود.(مربوط بودن اندازه گیری) ب:دقیق بودن داده ها(اعداد)حاصل از اندازه گیری. مراحل اساسی اندازه گیری: هدف اندازه گیری جمع آوری اطلاعات مناسب ودقیق درباره شئی یا فردمعین ودرواقع تعیین اندازه عددی ازیک متغیراست[7].

برای تحقق این امر باید سه مرحله اساسی را در نظرگرفت.

1 -    تعریف متغیرمورد اندازه گیری اگردرصدد اندازه گیری ویژگی قدرت باشید،ابتدا باید مشخص کنید که قدرت مورد نظر شماکدام یک از انواع قدرت است وتعریف آن چیست.شاید در برخی موارد این امر چندان دشوار نباشد،اما درمورد برخی متغیر ها ارائه یک تعریف دقیق،به دلیل فقدان وحدت نظر دربین متخصصان وصاحبنظران،چندان هم ساده نیست.مثلااگربخواهیم هوش را در ورزش ومثلادر یادگیری تکنیک تعریف کنیم،ازچه تعریفی از هوش استفاده می کنیم؟آیا هوش هیجانی همان هوشی است که موردنظر ما است؟صفاتی مانندشایستگی،خوش خلقی،صبوری و...را چگونه بایدتعریف نمود؟بهرتقدیراین اولین گام درفرآیند اندازه گیری است واگربه درستی صورت نگیرد.داده های جمع آوری شده با ابهام مواجه می شود.

2 -    ابزارمورد نیاز برای اندازه گیری دومین گام در اندازه گیر یک متغیر مشخص نمودن ابزارمورد نیاز برای اندازه گیری آن است. در تربیت بدنی از ابزار هایی متنوعی برای اندازه گیری استفاده می شود.ازابزارهای ساده مانند متر یا زمان سنج،تاابزارهای پیچیده تر مانندترید میل و...)برای اندازه گیری متغیرهای فیزیکی.دربسیاری موارداز جمله در اندازه گیری ویژگی های روان شناختی،برای جمع آوری اطلاعات مورد نیازازپرسشنامه به عنوان ابزارجمع آوری اطلاعات استفاده می شود.کلیه ابزارهای اندازه گیری باید دارای ویژگی هایی مانندپایایی وروایی باشند.این ویژگی ها در فصل... مورد بحث قرارمی گیرند.

3 -    تعیین مقیاس و واحد اندازه گیری. بدیهی است که نتیجه اندازه گیر باید به صورت کمیت یا عدد بیان شود.به این دلیل متغیر یا خصیصه مورداندازه گیری بایداندازه پذیر بوده وقابل ارائه به صورت عددباشد،تا نشان دهد چه مقدار از ویژگی مورد نظردرفردیاشئی وجود دارد.در اندازه گیری یک دواستقامت دونوع مقیاس ودو نوع واحد می توان قائل شد.اگر مسافت ثابت در نظر گرفته شود،می توان ازمقیاس زمان و واحدهای،دقیقه،ثانیه وصدم ثانیه برای تعیین اندازه عددی یارکورد افراد استفاده نمود.درصورتی که زمان برای شرکت کنندگان ثابت درنظر گرفته شود،می توان از مقیاس طول و واحد متر،وسانتیمتربرای ثبت رکوردمسافت طی شده،بهره گرفت.در برخی اندازه گیری هامانند دراز ونشست،از دو مقیاس ودو واحد متفاوت استفاده می شود،طول زمان آزمون که به ثانیه اندازه گیری می شودوتعدادحرکات که با شمارش حرکات آزمودنی مشخص خواهد شد.تعیین واحد در اندازه گیری ویژگی های روان شناختی قدری دشوارتر است ودر برخی موارد می تواندحتی  موجب تردید وابهام شود.

مقیاس های اندازه گیری:

صاحبنظران مقیاس های اندازه گیری را به چهاربخش تقسیم می کنند.

مقیاس اسمی[8]،مقیاس ترتیبی[9]،مقیاس فاصله ای[10] ومقیاس نسبتی[11]. 

 برای درک بهتر مقیاس های اندازه گیری ابتدا ویژگی های عدد را مرورمی کنیم.

هرعدد سه ویژگی دارد،هویت،ترتیب وقابلیت انجام اعمال ریاضی.

به عنوان مثال ما شکل یا هویت این عدد8 را می شناسیم وآن را به عنوان عددهشت معرفی می کنیم.عدد8 ماهیتا دارای ترتیب است.عدد7قبل از آن وعدد9بعد از آن قرارمی گیرد.حال می توان اعداد9،8،7رابایکدیگرجمع کرده وبر3تقسیم نمود تا میانگین آن اعداد به دست آید.

الف: مقیاس اسمی: 

 مقیاس اسمی مقیاسی است که درآن فقط از هویت یا شکل عدداستفاده شده ودو ویژگی دیگر یعنی ترتیب و قابلیت انجام اعمال ریاضی آن ناددیده گرفته می شود.درمقیاس اسمی از عدد به عنوان کدیا شناسه استفاده می شود.مثلادرآزمون ورودی دانشگاه برای تعیین جنسیت،کد1معرف جنسیت زن است وکد2معرف جنسیت مرد.شماره تلفن،شماره ملی،شماره حساب بانکی،شماره شناسنامه و...نمونه دیگری ازاعدادی است که فقط از شکل یا هویت آن ها استفاده شده است.ترتیب این شماره ها اهمیتی ندارد وانجام اعمال ریاضی روی آن ها نیزحاصلی نخواهد داشت.فقط از شاخص آماری مدیانما(Mo)برای نشان دادن فراوانی برخی از متغیرهای مورد مطالعه درمقیاس اسمی استفاده می شود

  مقیاس ترتیبی:  

درمقیاس ترتیبی از دو ویژگی هویت وترتیب اعداداستفاده می شود،واز ویژگی سوم یعنی قابلیت انجام اعمال ریاضی درآن صرفنظرمی شود.به عنوان مثال برای رسیدن به آدرس،خیابان سوم کوچه دوم پلاک یک،بایدضمن توجه به هویت اعداد،ترتیب آن ها رارعایت نمود. مقام های اول دوم وسوم در ورزش،نیزدراین مقیاس جای می گیرد. بدیهی که انجام اعمال ریاضی روی این اعداد،بی فایده بوده وکاربردی ندارد.بسیاری ازپاسخ های آزمون های روان شناختی در این مقیاس اندازه گیری قرار می گیرد.درآزمون های روان شناختی معمولا در این مقیاس ازشاخص آماری،میانه(Md)وآزمون های ناپارامتریک برای تحلیل داده ها استفاده می شود[12].

 مقیاس فاصله ای

در این مقیاس از هرسه ویژگی عدد ،هویت،ترتیب وقابلیت انجام اعمال ریاضی، استفاده می شود.این مقیاس صفرمطلق نداردوصفردراین مقیاس به صورت قرادادی مشخص می شود.مانندنمرات نظام آموزشی،این نمرات علاوه برهویت وترتیب قابلیت انجام اعمال ریاضی را نیز دارند،میانگین فارغ التحصلی دانش آموزان یا دانشجویان ملاک معتبری است که در بعضی موارد برای اعطای امتیاز های خاص،مورد استنادقرارمی گیرد.نمرات نظام آموزشی صفرمطلق ندارد،به این معنی که کسب نمره صفردردرس املا به معنی هیچ ندانستن تلقی نمی شود،بلکه بر اساس قرادادهای موجود،دانش آموزی که درنوشتن املا 20غلط داشته باشد،صفرمی گیرد،حتی اگر50کلمه دیگرراصحیح نوشته باشد.وجودعددصفردر دماسنج ها نیزشکل دیگری ازاین مقیاس رانشان می دهد.بسیار از شاخص های آماری ازجمله،میانگین،انحراف استاندارد وآزمون های پارامتریک رامی توان برای تحلیل داده هایی که دراین مقیاس اندازه گیری شده اند،مورد استفاده قرار داد.

  مقیاس نسبتی:  

این مقیاس نیز از تمام ویژگی های سه گانه عدداستفاده می کند وعلاوه برآن صفرمطلق نیز دارد.کمیت هایی مانند،سرعت، شتاب،قدرت،وزن و...نمونه ای ازمتغیرهای کاربردی درتربیت بدنی است که دراین مقیاس اندازه گیری می شود.کلیه شاخص های وآزمون های پارامتریک آماری برای تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده در این مقیاس،می توانند کاربرد داشته باشند.

 آزمون[13]:

 آزمون وسیله یا روشی نظامدار(سیستماتیک)برای اندازه گیری متغیرها مختلف کمی یا کیفی است. گرانلاند[14] و لین[15].درحوزه اندازه گیری ویژگی های روان شناختی آزمون می تواند هم ابزاراندازه گیری باشد وهم روش اندازه گیری،هرچند که کرونباخ،در تعریف آزمون می گوید،آزمون روشی است منظم وسیستماتیک برای مشاهده رفتارشخص وتوصیف آن به کمک مقیاس های کمی ویا طبقه ای[16] به عنوان مثال برای اندازه گیری خصیصه عزت نفس از آزمون ویژه عزت نفس استفاده می شود. اما درحوزه تربیت بدنی وبه ویژه دربخش اندازه گیری های فیزیکی،آزمون صرفا روشی است برای اندازه گیری یک خصیصه یا متغیر.به عنوان مثال آزمون دراز ونشست روشی است برای اندازه گیری استقامت عضلات ناحیه شکم.آزمون بارفیکس که استقامت عضلات کمربند شانه ای را اندازه می گیردبه روش اجرای این آزمون اطلاق می شود.ابزار مورداستفاده در این آزمون مستقل ازخودآزمون است.مثل نقش جعبه انعطاف پذیری در از آزمون انعطاف پذیری(Sit&Reach) آزمون مانند اندازه گیری نمی تواندیک متغیریا یک خصیصه رامستقیما گیری کند بلکه با روشی خاص وبه صورت غیر مستقیم استنباط کمی مشخصی از آن را نشان میدهد.به عنوان مثال،ترازو می تواند به صورت مستقیم وزن را اندازه گیری کند،اما آزمون انعطاف پذیری روشی است برای اندازه گیری خصیصه یا صفتی که اندازه گیری مستقیم وبدون واسطه آن میسرنیست.این امر در آزمون های روان شناختی ملموس تراست.شخصیت یا هوش را نیز نمی توان مستقیما اندازه گیری نمود،بلکه با اجرای آزمون های خاص،آزمون کننده از پاسخ آزمون دهنده، اندازه های این دوخصیصه را استنباط می کند.

سنجش[17]: اصطلاح دیگری است که تا حدی به اندازه گیری وآزمون نزدیک است.سنجش مفهوم گسترده تری ازاندازه گیری و آزمون دارد.نیتکو[18]معتقد است سنجش یک اصطلاح کلی است وبه صورت فرآیندی تعریف می شود که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم در باره دانش آموزان،برنامه های درسی وسیاست های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.اگن[19]وکاوچاک[20]سنجش کلاسی را به عنوان"تمامی فرآیند های مورد نیاز برای تصمیم گیری در باره ویژگی یا خصیصه مورد اندازه گیری،تعریف کرده اند.سالویا[21]و یسل دایک[22] می گویندسنجش تنها به جمع آوری داده ها یا اطلاعات خلاصه نمی شود،بلکه به جمع آوری داده ها همراه بامنظور یاهدفی خاص گفته می شود.سنجش فرآیندی است که طی آن،اعداد یا رکوردهای خام حاصل از اندازه گیری وآزمون،درمقایسه با یک مرجع معتبرتفسیرمی شوند.بنا براین سنجش فراتراز جمع آوری اطلاعات است،سنجش زمانی انجام می شود که بخواهیم نمرات یا رکورد های خام حاصل از اندازه گیری را معنی دار کنیم.به عنوان مثال شخصی در آزمون دو استقامت یک مایل را درمدت 8دقیقه طی نموده است،قضاوت این رکورد زمانی میسر است که آن را بایک معیاریا مرجع قابل قبول مانند هنجارهمان کروه سنی وهمان جنسیت مقایسه نموده وجایگاه وی را در مقایسه با گروه همگن بسنجیم.در این صورت جایگاه این رکورد مشخص شده وقضاوت درباره آن میسر می شود.تفاوت دیگرمیان سنجش،اندازه گیری وآزمون این است که اندازه گیری وآزمون عموما با کمیت سروکاردارند،درحالیکه نتیجه سنجش الزاما به کمیت منحصر نمی شود.به عبارت دیگر،زمانی که اندازه گیری یا آزمون انجام می شود،نتیجه به صورت عدد ورقم نشان داده می شود،اما نتیجه سنجش می تواند به صورت غیرکمی ارائه شود.درمثال فوق ازمقایسه رکورد فرد با یک مرجع معتبر می توان در موردکیفیت استقامت قلبی- تنفسی وی اظهارنظر کیفی نمود.

ارزیابی[23]: برخی از متخصصان وصاحبنظران حوزه ارزشیابی آموزشی و روانشناسی واژه ارزیابی را مترادف با ارزشیابی تلقی می کنند[24].اما بنظر می رسد در تربیت بدنی این دو واژه از برخی جهات با برخی علوم دیگرتفاوت دارد. ازواژه ارزیابی برحسب کاربرد آن تعاریف مختلفی می شود.درمحاکم قضائی ارزیابی عبارت است از کسب نظر یک ارزیاب خبره متخصص ومعتمد،برای اعلام نظر دریک وسیله یا شئی مورد اختلاف طرفین دعوی.مثلا درمورد بهای یک خانه موردمناقشه.طبعا در این حالت انتظارمی رود داده های حاصل از ارزیابی دقیق بوده وبا واقعیت منطبق باشد.و زمینه را برای یک داوری مبتنی بر شواهد دقیق وارزشی را برای قاضی  فراهم سازد.  اما در ورزش ارزیابی تعریف دیگری دارد، ارزیابی در تربیت بدنی نوعی ارزشیابی است که برداده های مبتنی برگمان وتخمین استوار است. دوحریف درشروع مسابقه یکدیگر را ارزیابی می کنند وسعی دارنداطلاعاتی درموردرقیب کسب کنند.در ورزش کشتی،حریف راهل می دهندتا قدرت او را تخمین بزنندیا با تظاهر به زیر گیری سعی می کنند سرعت عکس العمل حریف را ارزیابی کنند.دربسکتبال،فوتبال،تنیس و... نیز به نوعی دیگر بازیکنان سعی می کنندنقاط ضعف وقوت تیم حریف راتیم حریف را بشناسند وبه نفع خود از آن استفاده کنند.طبعا در این حالت،جمع آوری اطلاعات باید درکوتاه ترین زمان ممکن وبدون استفاده از ابزاروصرفا بامشاهده وتخمین انجام شود.بدیهی است که اطلاعات جمع آوری شده در ارزیابی از دقت داده های حاصل از اندازه گیری،برخوردار نبوده وحتی گاهی اوقات این داده ها با واقعیت تطبیف نمی کند.دراین حالت اطلاعات حاصله از ارزیابی به تصمیم گیری صحیح منجرنخواهدشد. اصطلاح ارزیابی درتربیت بدنی در واقع نوعی ارزشیابی است که براساس اطلاعات جمع آوری شده نه چندان دقیق،منجر به داوری واخذ تصمیم می شود.بنا براین احتمال دارد با یک داوری ارزشی مبتنی بر شواهد دقیق فاصله داشته باشد.البته درتربیت بدنی ازروش هایی دیگری نیز برای ارزیابی برخی فاکتورهای جسمی استفاده می شود.مثلا استفاده از یک فرمول خاص برای تعیین ترکیب بدنی،یا تعیین نسبت بافت چربی به توده عضلانی،بدیهی است که دراین حالت،فرمول ها به ابزار تلقی می شود.وهرچه دقت آن ها بیشتر باشد،دقت ارزیابی متغیرهای موردنظر نیزبیشترخواهدبود.بهرتقدیردقت ارزیابی دراین روش ها بسیاربیشترازروش اول است.

  ارزشیابی[25]: واژه ارشیابی به معنی لغوی وبه طور ساده به تعیین ارزش هرچیزی گفته می شود.کرونباخ ارزشیابی راگرد آوری وکاربرد اطلاعات به منظوراخذ تصمیم در برنامه های آموزشی تعریف نموده است.بی بای[26]تعریف دیگری از ارزشیابی ارائه می دهد،او می گوید"ارزشیابی عبارت است از یک فرآیند نظامدار برای جمع آوری، تحلیل،وتفسیرشواهدی که منجربه داوری ارزشی می شود ودر نهایت به عمل می انجامد.ارزشیابی نشان می دهد که اهداف موردنظرتاچه حدمحقق شده است.باتعاریف بالامشخص مشود که ارزشیابی جامعیت بیشتری ازسایرتعاریف ارائه شده دارد.نتیجه حاصل از ارزشیابی با اتکا به داده های کمی،بایدکیفت موضوع مورد مطالعه رانیز مشخص نماید.نیتکو[27]کیفیت را در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،به عنوان دانش،مهارت ها وتوانایی هایی که از دانش آموز پس ازآموزش انتظارمی رود تعریف کرده است.بدیهی است که تحقق داوری ارزشی زمانی میسر است که داده های کمی مورد استناد در ارزشیابی،به روش علمی ودقیق جمع آوری شود. مقایسه واژه های،اندازه گیری،آزمون،سنجش،ارزیابی وارزشیابی. ارزشیابی به عنوان"داوری ارزشی مبتنی بر شواهد دقیق علمی تعریف شده است،که کیفیت متغیریا موضوع مورد ارزشیابی را مشخص می کند.اطلاعات مورد نیازبرای ارزشیابی،به کمک اندازه گیری آزمون وسنجش فراهم می شود،بدیهی است صحت وجامعیت ارزشیابی،به دقت نحوه جمع آوری اطلاعات بستگی دارد.امادرتربیت بدنی ارزیابی،نوعی ارزشیابی سطحی مبتنی بر داده هایی است که اطمینان زیادی به دقت وصحت آن نیست،بنابراین نتایج حاصل از ارزشیابی از ارزیابی،قابل اعتمادتراست.  

  لزوم ارزشیابی در فرآیند یاددهی یادگیری:

درشیوه ناکارآمدسنتی موجودکه صرفا بر تدریس وشیوه معلم محور استوار است ودر بسیاری از مراکز آموزشی حتی در دانشگاه نیزجاری است،هدف ارزشیابی صرفا،داوری در باره یادگیرنده است،نتجه ارزشیابی بیشتر متکی بر نمره امتحان پایانی بوده وبراساس آن تعیین می شود که،آیا یادگیرنده می تواند به دوره یا کلاس بعدبرود؟دراین شیوه معلم وبرنامه،کامل وبی نقص در نظر گرفته می شوند وبی نیاز از ارزشیابی تلقی می شوند.بدیهی است که درچنین شیوه ای،درعدم تحقق اهداف آموزشی،صرفا یادگیرنده مقصر است.برون داد نظام موجودآموزشی نشان می دهد که شیوه موجود کارآئی قابل قبولی ندارد.ضرورت دارد با اتخاذ روش های نوین،فرآیند یاددهی یاد گیری وبه دنبال آن شیوه های ارزشیابی رانیز متحول نمود.نگاه نو به روش های یادگیری وارزشیابی در تبیت بدنی نیزاز این مقوله مثتثنی نیست.

انواع ارزشیابی درفعالیت های آموزشی:

 لف:انواع ارزشیابی به تفکیک زمان اجرا:

1-  ارزشیابی آغازین یا ورودی:  

این نوع ارزشیابی قبل از شروع یک دوره آموزشی انجام می شود. از نتایج این ارزشیابی می توان به سه پرسش زیرپاسخ داد. الف: آیا یادگیرنده دانش ها ومهارت های حرکتی وآمادگی جسمانی لازم وپیش نیاز،برای ورودبه دوره را دارد؟ ب:یادگیرنده تا چه مقدارازاهدف ومحتوی برنامه دروس جدید را قبلا آموزش دیده است؟ ج:اندازه های مورد نیاز ورودی وی برای ارزیابی میزان تحقق اهداف در پایان دوره چگونه است؟ درمورد پرسش 1،این بحث مطرح است که آیایاد کیرنده حداقل شرایط وتوانایی های لازم برای ورود به دوره جدید را دارد؟اگر پاسخ منفی است اورا باید به یک دوره یا سطح پائین ترارجاع نمود. درپرسش دوم این بحث مطرح است که آیا اهداف وسطوح برنامه این دوره برای او نازل وتحصیل حاصل است.اگر پاسخ مثبت است اورا می توان به یک دوره بالا تر ارجاع نمود.این امر در واقع نوعی آزمون جایابی یا پایه گزینی[28] نیزمحسوب می شود.درپاسخ به پرسش سوم فرض براین است که یادگیرنده شرایط لازم برای ورود به دوره جدید را دارد،اما برای آگاهی از میزان تغیرات لازم بعد ازاجرای دوره،بایداندازه های ورودی او را ثبت نمود،تا ملاک لازم برای بررسی میزان تحقق اهداف دوره ومیزان پیشرفت وی فراهم  گردد.سطح موجود کلیه رفتار هایی که پس از پایان دوره مورد اندازه گیری قرار می گیرند،در ارزشیابی ورودی باید اندازه گیری شده وثبت گردد.در صورتی که مربی یا معلم قبلا به این گروه ازیادگیرندگان آموزش داده وبخوبی از سطح موجودآنها آگاهی دارد،ارزشیابی ورودی ضرورتی ندارد.

2-  ارزشیابی مستمر[29](تکوینی):

این ارزشیابی در طول دوره آموزشی انجام می شود تا میزان تحقق اهداف هر بخش از برنامه مشخص شود.درتربیت بدنی مربی یا معلم ابتدا برنامه را به اجزایی در سطح یک جلسه آموزشی تقسیم می نماید. بعد از ارائه هر درس جدید،به دانش آموزان فرصت تمرین مهارت داده ودر حین تمرین مهارت جدید،به روش مشاهده میزان توانایی آنان را در کسب مهارت حرکتی جدید،ارزیابی نموده نتیجه را در دفترخودثبت می نماید.آنچه دراین مرحله اهمیت دارد،ارائه بازخورد به یادگیرندگانی است که مهارت جدید را صحیح انجام نمی دهند.(ارزشیابی تشخیصی)[30].این امر سبب می شود تادانش آموز از نحوه اجرای مهارت توسط خود آگاه شده وسعی کندتا مهارت به درستی تمرین وکسب نماید.اگر به دلیل تعدادزیاد دانش آموزدر کلاس،مشاهده رفتار تک تک آنان وقت گیر بوده ومسیرنیست،می توان هرجلسه را به مشاهده رفتار تعدادی از آنان وثبت نتایج پرداخت.به این ترتیب هر دانش آموز در طول دوره چند بارمورد مشاهده قرارمی گرفته و اطلاعات موثقی برای ارزشیابی عملکرد وی جمع آوری خواهدشد. در این صورت نمره ارزشیابی یک درس  می تواند،نیمی محصول ارزشیابی های مستمر باشد ونیم دیگر سهم نمره ارزشیابی پایانی(به لحاظ جامعیت).با اتخاذ چنین روشی،ارزشیابی متکی به اندازه گیری های متعدد،به داوری ارزشی نزدیک ترخواهدبود تا ارزشیابی متکی به یک اندازه گیری. سیف[31]معتقداست که:نتایج ارزشیابی مستمر(تکوینی)به طورعمده برای بررسی پیشرفت یادگیرندگان وتعیین نواقص روش آموزشی بکار میرود بهتر است درنمره گذاری استفاده نشود،اما با این حال ودرشرایط بخصوص می توان ازآن هادر ارزشیابی پایانی استفاده نمود. عوامل متعددی مقوله یاددهی یاد گیری وشیوه ارزشیابی آن را از سایر دروس متمایز می نماید.اگردانش آموزی به دلیلی مانند بیماری نتواند درآزمون پایانی درس تربیت بدنی شرکت کند،می توان میانگین نمره ارزشیابی مستمر جمع آوری شده در طول دوره رابه عنوان ارزشیابی پایانی نیز مورد استفاده قرارداد. دراین ارزشیابی معلم می تواند روش تدریس وبرنامه خود رانیزدر طول دوره آموزشی ارزیابی نماید،ضمن آنکه میزان تناسب وسایل آموزشی وکمک آموزشی،با نیاز های کلاس نیز مشخص خواهدشد.

3- ارزشیابی پایانی(تراکمی): [32] 

در این شیوه ارزشیابی همه آموخته های یادگیرنده درطول یک دوره آموزشی مورد اندازه گیری قرار گرفته تا زمینه ارزشیابی وی فراهم گردد.این ارزشیابی معمولادرپایان دوره آموزشی وی برای اعلام نمره  ای است که یادگیرنده درآن درس کسب نموده وصلاحیت یا عدم صلاحیت وی برای ارتقاءبه دوره بعد نشان می دهد.لین و گرانلاند،دررابطه با با روش ها وفنون موردنیاز در ارزشیابی تراکمی می گویندکه،هدف های آموزشی این روش ها وفنون را تعیین می کنن،اما معمولا مشاهده رفتار،آزمون های معلم ساخته،کارپژوهشی ومانندآن،می توانددرتعیین نمره ارزشیابی پایانی مورد استناد باشد.بنظر می رسد درتربیت بدنی به دلایل مختلف،اکتفا به یک اجرا دربرخی آزمون های آمادگی جسمانی یا مهارت های ورزشی،برای تحقق ارزشیابی پایانی (داوری ارزشی) کفایت نمی کند. به این دلیل بنظر می رسد،استفاده از نمرات حاصل ازارزشیابی مستمربه عنوان بخشی از نمره ارزشیابی پایانی ،زمینه را برای داوری دقیق تری ازتوانایی یادگیرنده فراهم می سازد. بهتراست دربرخی آزمون ها دوبار یا بیشتر به آزمون شونده فرصت اجرا داده شده ویا بهترین اجرا برای ارزشیابی در نظر گرفته شود،یا ازمیانگین رکورد ها برای ارزشیابی استفاده شود.اعطای این فرصت دراجرای بسیاری ازآزمون مهارت های ورزشی نیز ضرورت دارد.این امرنتیجه ارزشیابی رابه داوری ارزشی نزدیک ترمی نماید.

 ب:انواع ارزشیابی به تفکیک شیوه اجرا یا ملاک مورد استفاده:

1- محاسبه شاخص پیشرفت. تاپایان پایه سوم ابتدایی (پایان 9سالگی)،جهت گیری اساسی آموزش درس تربیت بدنی به مقوله تقویت مهارت های بنیادی در قالب بازی اختصاص دارد. بنظرمی رسد مقایسه کودک با خودش وتعیین میزان پیشرفت وی مناسب ترین شیوه برای ارزشیابی وی است.همچنین استفاده از این روش برای ارزشیابی مهارت های ورزشی دانش آموزانی که مشکلات حرکتی دارندیاافرادی که به توصیه پزشک به ورزش می پردازند ویابا هدف تناسب اندام ورزش می کنند مناسب است.برای تحقق این امر نمره یا رکورد ارزشیابی پایانی رابررکورد یا نمره ارزشیابی ورودی وی تقسیم می کنیم

برای رکورد های پیش رونده مانند.نتایج آزمون های بارفیکس ودراز ونشست نتیجه حاصل از شاخص پیشرفت را در سه حالت ممکن می توان تفسیرنمود.

 حالت اول:رکورد ارزشیابی پایانی بیشترازرکورد ارزشیابی ورودی است.(دررکوردهای پیشرونده) پیشرفت شاخص3/2=1.5 .در این حالت نتیجه تقسیم از یک بزرگترشده ونشان می دهد فرد در آزمون مورد نظر پیشرفت داشته است.

حالت دوم: رکورد ارزشیابی پایانی برابررکورد ارزشیابی ورودی است.   پیشرفت شاخص2/2=1 .در این حالت نتیجه تقسیم برابریک حاصل می شود ونشان می دهد،در متغیر یا ویژگی مورد نظر تغیری حاصل نشده است.

  حالت سوم: رکورد ارزشیابی پایانی کمتراز رکورد ارزشیابی ورودی است.  پیشرفت شاخص2/4=0.5 .دراین حالت نتیجه تقسیم از یک کوچکت خواهد شدونشان می دهد،متغیر یا صفت مورد اندازه گیری در پایان دوره آموزشی،کاهش یافته وبه عبارت دیگر پس رفت نموده است.  

درآزمون های پس رونده(زمانی که کاهش رکورد مطلوب تر است مانند دو ها)جای ارزشیابی ورودی وپایانی در تقسیم تغیر می کند

ارزشیابی وابسته به ملاک: درارزشیابی وابسته به ملاک یا ارزشیابی ملاکی[33]،معیاریاملاک[34] ارزشیابی ازپیش تعین می شود.وعملکردفرد با آن ملاک موردقضاوت قرارمی گیرد.در این نوع ارزشیابی از آزمون شونده انتظارمی رود تا به سطح معینی ازعملکرد برسند.به عنوان مثال اگر فدراسیون دو ومیدانی ایران،شرط اعزام ورزشکارمرد،پرتاب کننده دیسک به مسابقات المپیک را کسب رکورد60متر دررقابت های انتخابی،تعیین کند،از نوعی ارزشیابی با ملاک مطلق ازپیش تعیین شده استفاده نموده است.درارزشیابی های آموزشی،کسب نمره حداقل 10معیار وملاک قبولی درامتحان است.تعیین ملاک برای ارزشیابی ، بایدتابع ملاحظاتی باشد.ثراندیک[35] وهیگن[36] می گویند"درارزیابی میزان هرملاک باید به ملاحظات منطقی وعقلانی روی آورد.بنابراین ملاک درارزشیابی های آموزشی باید به گونه ای تعیین شودتا از سوی اکثرشرکت کنندگان قابل دسترسی باشد،امادرآزمونهای رقابتی ملاک باید برای تعداد اندکی ازشرکت کنندگان قابل دسترسی باشد.مثلا ملاک لازم برای اعزام ورزشکاررشته وزنه برداری به مسابقات المپیک بایددرحد رکورد نفرچهارم مسابقات دوره قبل باشد.

2 - -ارزشیابی وابسته به هنجار: اررزشیابی وابسته به هنجاریاارزشیابی هنجاری[37] نوعی ارزشیابی است که درآن بجای یک ملاک مطلق ازپیش تعیین شده به نوعی ملاک نسبی وابسته است.در این ارزشیابی اگربخواهیم پیشرفت یادگیرندگان دریک مهارت ورزشی ارزشیابی کنیم ، رکوردآنان درآن مهارت را با هنجاریا نرم[38] گروه "همگن[39]" (همسان)درهمان آزمون ،مقایسه می کنیم.(انواع هنجارها ونحوه محاسبه آن ها درفصل ... آمده است) تفاوت ارزشیابی وابسته به هنجاربا ارزشیابی وابسته به ملاک تفاوت مهم میان بین نتایج کمی ارزشیابی هنجاری وارزشیابی ملاکی،درتوزیع فراوانی نمرات حاصل از این دو روش است.نمرات آزمون های هنجاری معمولا به صورت توزیع طبیعی پراکنده می شوند.در این توزیع اکثرنمرات به میانگین گروه نزدیک است وتعداد کمی بسیار بیشتر یا بسیارکمتر از میانگین قرارمی گیرند. (ادامه دارد1391/7/14)

 

      شکل1:جدول توزیع طبیعی[40] در ارزشیابی رایج نظام آموزشی از شیوه ارزشیابی ملاکی استفاده می شودواگردرآزمونی ملاک به گونه ای تعیین شود که دستیابی به آن برای اکثرشرکت کنندگان ساده باشد،برخلاف نمرات آزمون های هنجاری، نمرات داری توزیعی خواهد که معرف منحنی دارای کجی منفی است.این نوع توزیع نشان دهنده بالا بودن سطح نمرات شرکت کنندگان است.     شکل 2 توزیع طبیعی دارای کجی منفی. اگر دریک آزمون رکورد دشواری برای به عنوان ورودی تعیین گرددبه نحوی که فقط اندکی از شرکت کنندگان قادر به دست یابی به آن باشند،توزیع نمرات به نحوی خواهد بود که معرف منحنی دارای کجی مثبت است.این شکل توزیع نشان می دهد که اکثر شرکت کنندگان  نمرات پائینی کسب نموده اند. درفصل ... بیشتربه این مبحث پرداخته می شود.

 

 

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 121
موضوعات مرتبط: علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تعداد صفحات : 2
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد



به وبلاگ من خوش آمدید باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود